Brev
Min far er agressiv
Min far er tit agressiv og råber af mig.
Min mor plejer at køle ham ned, men hun er ude at rejse i denne uge. Han bliver hidsig over de mindste ting og råber. Det føles som om at jeg kun kan gøre ting forkert.
Han bliver heller aldrig rigtig glad hvis jeg nu får en god karakter i skolen. En samtale kan fx. gå sådan:
Mig – jeg fik 10 i fransk idag 🙂
Min far: hvor mange fra klassen fik det?
Mig: det ved jeg ikke, måske 3
Min far: hvorfor fik du ikke 12?
Det er som om at han aldrig er tilfreds eller glad for noget jeg laver. Det er ikke sjovt.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Det lyder bestemt ikke sjovt, det du fortæller. Det er godt, at du skriver og beder om hjælp.
Du skriver, at din far tit er aggressiv, hidsig og råber af de mindste ting. Han roser dig heller ikke. Derfor kan jeg faktisk godt forstå, at du går med en følelse af, at han aldrig er tilfreds eller glad for det, du laver.
Du skriver også, at din mor plejer at køle ham ned, men at hun var på ferie, da du skrev herind. Det lyder bestemt ikke som en god og tryg situation for dig at stå i. Derfor er jeg også ked af, at du først får svar på dit brev nu.
Jeg håber, det er gået okay, selvom din mor ikke har været hjemme?
I mine ører lyder det som om, at din far selv har det rigtig svært. For han er ofte i så dårligt humør, at han ikke kan behandle dig ordentligt. Giver det mening?
Men det er på ingen måde i orden, at det går ud over dig. For det er jo dine forældres opgave at sørge for, at du har det godt. Og du har ret til at blive behandlet ordentligt derhjemme.
Så hvad mon din mor siger til, at han behandler dig sådan? Hun ved jo, at det sker. Men taler hun med dig om det? Ved hun, hvordan du går og har det?
Det kan også være, at det ville være rigtig godt for dig at tale med nogen, som ikke er en del af alt det derhjemme. Måske en, som du kan dele de svære følelser med, så du ikke går rundt med dem alene.
Måske også én, som kan hjælpe dig med, at få det bedre derhjemme? En lærer eller pædagog i klubben? De har nemlig pligt til at hjælpe dig.
Det lyder nemlig som om, du er i en situation, som ikke bare ændrer sig af sig selv.  Det må være en situation, som er svær at holde ud i længere tid – kan jeg forestille mig.
Derfor er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive herind til én af vores rådgivere. Det kan være, at du har brug for at tale mere om det, der er svært, eller at du har brug for andre råd. Vi sidder klar hver dag fra kl 9-02 om natten, og vi vil rigtig gerne finde frem til, hvordan vi bedst hjælper dig.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og at du tager kontakt til nogen, så du kan få den hjælp, som du har brug for.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen