Min far er agressiv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år.

Det lyder bestemt ikke sjovt, det du fortæller. Det er godt, at du skriver og beder om hjælp.

Du skriver, at din far tit er aggressiv, hidsig og råber af de mindste ting. Han roser dig heller ikke. Derfor kan jeg faktisk godt forstå, at du går med en følelse af, at han aldrig er tilfreds eller glad for det, du laver.

Du skriver også, at din mor plejer at køle ham ned, men at hun var på ferie, da du skrev herind. Det lyder bestemt ikke som en god og tryg situation for dig at stå i. Derfor er jeg også ked af, at du først får svar på dit brev nu.

Jeg håber, det er gået okay, selvom din mor ikke har været hjemme?

I mine ører lyder det som om, at din far selv har det rigtig svært. For han er ofte i så dårligt humør, at han ikke kan behandle dig ordentligt. Giver det mening?

Men det er på ingen måde i orden, at det går ud over dig. For det er jo dine forældres opgave at sørge for, at du har det godt. Og du har ret til at blive behandlet ordentligt derhjemme.

Så hvad mon din mor siger til, at han behandler dig sådan? Hun ved jo, at det sker. Men taler hun med dig om det? Ved hun, hvordan du går og har det?

Det kan også være, at det ville være rigtig godt for dig at tale med nogen, som ikke er en del af alt det derhjemme. Måske en, som du kan dele de svære følelser med, så du ikke går rundt med dem alene.

Måske også én, som kan hjælpe dig med, at få det bedre derhjemme? En lærer eller pædagog i klubben? De har nemlig pligt til at hjælpe dig.

Det lyder nemlig som om, du er i en situation, som ikke bare ændrer sig af sig selv.  Det må være en situation, som er svær at holde ud i længere tid – kan jeg forestille mig.

Derfor er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive herind til én af vores rådgivere. Det kan være, at du har brug for at tale mere om det, der er svært, eller at du har brug for andre råd. Vi sidder klar hver dag fra kl 9-02 om natten, og vi vil rigtig gerne finde frem til, hvordan vi bedst hjælper dig.

Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og at du tager kontakt til nogen, så du kan få den hjælp, som du har brug for.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.