Brev
Min far dyrker cannabis
Hej jeg er en pige der ikke ved hvad jeg skal gøre.
Min far dyrker cannabis fordi han har ondt i ryggen.
Jeg ved at det er ulovligt men ved ikke hvad jeg skal gøre.
Håber i vil hjælpe mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige.
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind. Jeg kan godt læse, at du er i tvivl om, hvad du kan gøre ved din fars brug af cannabis.
Jeg ved, at når man går og tumler med et dilemma, som du gør lige nu, kan det nemt komme til at fylde rigtig meget i ens tanker. Det er derfor så godt, at du gør noget ved det og skriver herind. Jeg ved, at det kræver mod, og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.
Jeg kan læse, at din far dyrker cannabis, fordi han har ondt i ryggen. Du skriver også, at du ved, at det er ulovligt -og det har du ret i. Jeg tænker, at det nok også er det dilemma, der gør dig i tvivl. Mon du føler dig “fanget i”, at det både hjælper ham og samtidig er ulovligt?
Det er muligt og lovligt at få smertestillende medicin baseret på cannabis gennem sin læge. Har din far mon undersøgt den mulighed?
Jeg synes, at din far er så heldig, at have sådan en omsorgsfuld  datter som dig, der bekymrer sig om ham  -og også har nogle gode tanker om, hvad der er rigtigt og forkert.
Medicinsk cannabis har været brugt som smertestillende medicin i nogle forsøg i sundhedsvæsenet. Det er fremstillet og givet til patienter under skarp sikkerhedskontrol. Det er selvfølgelig for at undgå nogle af de problemer, der kan være ved selv at dyrke og bruge cannabis.
Måske kan det være de forsøg, der har inspireret din far, til selv at gøre noget ved hans smerter? Det har måske givet ham håb om at få det bedre i sin ryg. Jeg fornemmer dog, at du godt ved, at det kan være farligt at medicinere sig selv. Måske er det også noget af din bekymring?
Jeg kan ikke læse i dit brev, hvordan cannabisen ellers påvirker din far. Bliver han mon så påvirket af det, at du bliver utryg? Føler du mon, at han ikke kan passe godt nok på dig og være den voksne, når han er påvirket? Det er vigtigt, at din far kan være den voksne og passe godt på dig. Hold fast i, at det er dig, der er barnet og din far, der er den voksne.
Uanset hvad har du brug for hjælp fra en voksen. Du har nemlig brug for, at dele dine tanker med nogen. Gerne en, der kender din far godt, og kan vurdere hvad, der er den bedste hjælp for din far lige nu. Måske kan det være din mor eller et andet voksent familiemedlem eller måske en ven af huset. Du kan måske vise dit brev og mit svar. Det kan gøre det nemmere at komme i gang med snakken.
Jeg bliver i tvivl, om I mon har snakket sammen om dine bekymringer derhjemme. Mon din far ved, at det er noget, der fylder så meget i dine tanker?
Jeg tænker, at det også er en snak, I skal have. Ved at fortælle ham, hvordan du har det -og hvordan det påvirker dig, at han gør noget ulovligt -så tror jeg, at du kan få ham til at tænke mere over det. Om han stadig har lyst til at fortsætte eller om han mon har nogle andre muligheder? Hvad tænker du mon om at tage den snak med ham?
Jeg håber, at du kan bruge dit mod til at få hjælp og få delt dine bekymringer med nogen. Det fortjener du! Husk du altid er velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale mere om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen