Min far drikker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige.

Tak for dit brev ….. det er så sejt af dig, at du beder om hjælp, når du bliver udsat for det, du beskriver …. Det viser virkelig, at du ønsker en forandring.

Og jeg forstår godt, at du ikke kan holde ud, at din far drikker sig fuld og bliver voldelig og sur. Det er bestemt heller ikke i orden ….. og slet ikke at han har kastet flasker efter dig.

Jeg forstår også godt, at du elsker din far, fordi han kan jo være en rigtig god far, når altså han ikke har drukket. Så jeg tænker, at din far har brug for at få noget hjælp, så han kan lade være med at drikke.

Du skriver ikke noget om din mor, men måske er hun der? Måske føler hun, at hun ikke kan hjælpe dig eller måske tør hun ikke….?!? Jeg ved det jo ikke, men ville ønske, at jeg kunne spørge dig.?!?

Uanset det, så er det ikke i orden, at din far drikker sig fuld, så han ikke kan passe ordentlig på dig.

Du fortjener at få hjælp af en voksen – enten en, du kender, som du er tryg ved og har tillid til kan hjælpe dig. Det kan være en i familien, en lærer, en sundhedsplejerske eller måske en pædagog, som du på et tidspunkt har følt dig særlig knyttet til.

Hvis du synes, det er svært at fortælle om det, du oplever, kunne du eventuelt vise vedkommende dit brev og mit svar – det kunne være indledningen til en god snak om situationen….. hvad tænker du mon om det….?

Og ellers kunne det være en mulighed at få hjælp af en bisidder fra Børns Vilkår.

En bisidder fra Børns Vilkår er en socialrådgiver, som vil kunne hjælpe dig med at kontakte kommunen, og fortælle hvordan du har det derhjemme, og at din far har brug for hjælp.

Det kan være rigtig hjælpsomt med en bisidder - både hvis du vil skrive noget til kommunen og, hvis du skal til møde derinde og fortælle, hvordan det er hjemme hos dig.

Det er rigtig rart at have en voksen bisidder med, som ved en masse om børns rettigheder og om hvad kommunen har pligt til at hjælpe børn med. Så kan man måske lettere få sagt alt det, man gerne vil, og bisidderen vil sørge for, at der bliver lyttet til det, du siger.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er et meget stort skridt at tage, og derfor vil jeg også anbefale dig, at du måske i første omgang ringer til BørneTelefonen 116 111 og hører mere om muligheden med en bisidder.

Du fortjener i hvert fald at få noget hjælp …… og vi vil rigtig gerne gøre hvad, vi kan for, at du får det.

De kærligste hilsener og et stort kram fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.