Brev
Min far bliver hurtigt sur
Min far bliver hurtigt sur når man gøre noget forkert og jeg bliver ked af det fordi det også skal gå ud over min mor. Han drikker meget om aften jeg vil gerne have han skal stoppe. Hvad skal jeg gøre.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Tak for dit brev – super sejt, at du skrev!
Det er nemlig rigtigt vigtigt, at både du, din far og din mor får noget hjælp. Og jeg vil rigtig gerne give nogle idéer, som jeg tror kan hjælpe.
Jeg kan godt forstå at du beder om hjælp. For det kan påvirke hele stemningen derhjemme rigtig meget, når din far bliver sur og når han drikker. Det kan gøre stemningen anspændt, hvor man hele tiden prøver at undgå at din far bliver sur. Og samtidig kan det gøre, at noget af den energi, du og din mor kunne bruge på andre ting, bliver brugt på at holde øje med, hvordan din far har det. Kan du mon genkende det?
Din far har også brug for hjælp. For jeg kan forestille mig, at han får det dårligt, efter han er blevet for sur. Samtidig kan det se ud som om, han har et alkoholmisbrug, hvor han drikker for meget. Så din far har både brug for noget hjælp til at undgå at blive så sur og noget hjælp til at drikke mindre.
En måde, du kan hjælpe jer alle på, er at snakke med en af dine lærere. Du kan fortælle ham eller hende om de ting, du har skrevet i dit brev. Eller måske kunne du endda vise dit brev til læreren – evt. sammen med mit svar? Læreren kan så sørge for, at kommunen hjælper jer derhjemme, så I får det bedre.
En anden mulighed er noget, der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan hjælpe dig med at kontakte jeres kommune. BørneTelefonen har bisiddere i hele Danmark – og det er gratis. Dem kan du læse mere om på https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/.
Er de her ting noget, du har kunnet snakke med din mor om, når din far ikke er der? Hvis det er, kan du foreslå din mor at ringe til os helt anonymt på 35555557. Vi har nemlig også en ForældreTelefon, hvor vi rigtig gerne vil snakke med og hjælpe din mor.
Jeg ønsker dig og dine forældre alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen