min far

Hej voksen.

Mine forældre blev skilt i år. Jeg er rigtig ked af det. Men jeg har det virkelig ikke godt over ved min far fordi at jeg ikke føler jeg kan være mig slev og hele tiden skal være en der ikke er mig. Og det er rigtig hårdt. Jeg har fået snakket med min mor og hun er god til og hjælpe men ville bare høre om du havde nogle råd….kh

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive ind. Du skal vide, at det er en styrke at række ud efter andre, når man har brug for hjælp – som du gør her med dit brev.

Jeg kan høre, at du har det svært ved at være dig selv, når du er hos din far. Det kan jeg virkelig godt forstå må være hårdt. Det er aldrig sjovt at føle sig tvunget til at være en anden, end den man egentlig er. Derfor er det også en styrke, at du har kunne snakke med din mor om det. Det kan være en lettelse at komme af med de tanker som fylder i ens hoved hos en person man er tryg ved.

På BørneTelefonen snakker jeg med andre børn og unge, som har det svært ved skilsmisse. Nogle børn fortæller, at de har det bedre med at bo hos den ene forælder end den anden, når forældrene skilles. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at høre, at du ikke er den eneste der har det svært med at bo med din far.

Nogen oplever også at føle sig lidt overset i de beslutninger der er taget i forbindelse med forældrenes skilsmisse. Det kan fx være beslutningen om, hvor mange dage man skal bo hos sin mor og hos sin far. Det er helt okay at have det sådan. En skilsmisse er jo ikke kun noget der får betydning for dem. Det får også betydning for dig, ved at du nu bor 2 steder. Mon du også har det sådan?

Det er vigtigt du ved, at du har ret til blive hørt i dine forældres skilsmisse og de beslutninger som er taget! Du har også mulighed for at ændre dem, hvis du ikke er glad. Du har det, der kaldes for initiativret. Det betyder, at fordi du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at indkalde dine forældre til møde, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse.

Jeg fortæller dig om en rettighed du har, fordi det kan give dig mulighed for at være mere med til at vælge, hvor du skal bo. Det er en rettighed du kan bruge, hvis du føler at dine forældre ikke er gode nok til at lytte til, hvad du har brug for.

Du kan læse mere om dine rettigheder under skilsmisse her: Skilsmisse – rettigheder. Her kan du også læse mere om din mulighed for at få en bisidder med til en samtale med Familieretshuset. En bisidder er en slags tryghedsperson som kan hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er svært at få sagt.

Her på BørneTelefonen har vi nogle rigtig søde bisiddere, og dem kan du ringe til på 35 55 55 59. Så kan de fortælle en masse mere om, hvordan de kan støtte dig. Kunne det give mening for dig?

Du er også meget velkommen til at ringe ind på 116111, så kan vi også hjælpe dig videre derfra. Vi kan også hjælpe dig, hvis du vil vide mere om Familieretshuset og hvilken hjælp du har ret til.

På BørneTelefonens hjemmeside har vi samlet nogle gode råd til børn som har skilte forældre. Dem kan du finde her. Du kan også finde breve fra andre børn og unge og svar fra andre voksne her på BørneTelefonen. Måske kan du også finde inspiration der.

Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe dig. Ellers er du også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.

Kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.