min far

min far har ptsd fordi han var soldat og var udsendt 2 gange.

jeg har været bange for ham siden jeg var lille, fordi han altid råbte af andre mennesker i offentligheden. han råber stadig af andre mennesker og mig og min søster, kan ikke lide når han gør det fordi jeg bliver rigtig bange.

han ville ikke lave noget med mig, han ville ikke køre mig hjem til mine venner, han gider ikke noget.
jeg bliver tit jaloux på de andre børn i klassen, fordi de fortæller altid hvor sej deres far er og at de tager på ferie, turer og alt muligt anden.

ville bare ønske min far var ligesom andres.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har valgt at skrive til BørneTelefonen, for det er nogle svære bekymringer at gå alene med. Det er rigtig ubehageligt, når nogen råber, så man bliver bange for dem.

Når jeg læser dit brev, så hører jeg, at du er en opmærksom og eftertænksom pige. Du fortæller, at det er svært og at du er utryg. Samtidig er du opmærksom og ser, at din søster har det på samme måde som dig. Jeg kan også høre, at du godt ved, at din fars ptsd er med til at gøre det svært hjemme hos jer. Samtidig er det bare svært at være dig, når din far råber og gør dig bange.

Du fortæller, at din far råber af andre mennesker og af dig og din søster. Måske er det netop hans ptsd, der gør at han let bliver vred og kommer til at råbe. Måske betyder hans ptsd også, at han har svært ved at overskue at lave noget sammen med dig. Det kan måske også være svært for ham at overskue mindre ting, som bare det at køre dig hen til dine venner. For ham kan det måske føles helt uoverskueligt.

Selvom din far har det sådan, er det ikke okay at han råber og gør dig og din søster bange. Har du prøvet at tale med andre om det? Når du skriver, at du er bange for din far, så er det måske svært at tale med ham om det, men måske kunne du tale med andre? Du fortæller ikke, hvor gammel din søster er. Hvis hun er på din alder eller ældre, kan I måske tale om det sammen, så du ikke skal gå alene med tankerne.

Jeg synes, at det ville være godt, hvis du også talte med en voksen om, hvordan du har det. Du har ret til at føle dig tryg derhjemme. Det er de voksnes ansvar at passe på dig og hjælpe dig så du kan være tryg.

Hvad mon din mor gør, når din far begynder at råbe? Tror du, at hun mærker, at han forskrækker dig og andre mennesker, når han råber? Måske kunne du prøve at tale lidt med hende om, hvad hun tænker om det hele?

Måske forstår hun godt, at du bliver forskrækket? Måske ved hun allerede, at hans måde at være på går ud dig? Og at du længes efter en far, der kan det samme, som de andre fædre kan?

Måske kunne du tale med din lærer i skolen om, hvordan du har det? Du kan måske sige: “Har du tid til at snakke med mig. Jeg har brug for at fortælle dig noget…”.

Hvis det føles for svært kan du også skrive et brev til din lærer og fortælle om, hvordan du har det. Du kan skrive, at du har brug for at snakke.

Måske føles det for svært at starte en samtale. Så kan du måske skrive et brev i stedet? Det kan føles lettere, det ved jeg fra andre unge, jeg har talt med. Når man skriver, har man god tid til at tænke over hver sætning, så man bliver forstået rigtigt.  Måske er det en hjælp for dig med denne skriveguide? Guide: skriv det til nogen

Hvis du har brug for at tale mere om det hele, er du meget velkommen til at ringe til os på 116111 eller til at skrive til os igen. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt videre.

Kærlig hilsen, BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.