Brev
Min far…
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13 født i Danmark. Mine forældre er flygtet fra krig og racisme. Min mor havde PTSD og angst da hun kom til Danmark. Hun har det meget bedre idag og får hjælp. Hun var 5 da hun sammen med sine små søskende og forældre flygtede fra det forfærdelige land. Min mor blev født med gigt og det er kun blevet værre. Men som sagt er det længe siden nu og min mor er virkelig begyndt at vise hun er blevet meget stærkere nu.
Det der bekymrer mig er min far. Min far flygtede alene som 9 årig efter min bedstemor døde af sygdom og der ikke var nogle læger pågrund af krigen. Min far har været i fængsel mange gange fordi han kæmpede for sin frihed. Jeg er virkelig bekymret for min far da han aldrig har fået hjælp til sine problemer. Jeg VED han er mere traumatiseret og deprimeret end vi tro.
Han hader når folk hoster for meget da min bedstemor hostede hele tiden og døde til sidst efter. Min far græder næsten aldrig, men når han har skænderier med min mor åbne han virkelig op for mig. Jeg kan mærke min far virkelig har brug for hjælp.
Fra da jeg fyldte 8 har jeg hørt min fars deprimerende stemme. Han har været igennem så meget og jeg vil ikke have han skal lide mere. Jeg vil have han langsomt giver slip på forfærdelige oplevelser.
Min bedstefar døde kort efter jeg blev født. Han blev taget af en terrorgruppe og henrettet. Det har virkelig slået hul på min far. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
Min far tror ikke på ting som depression, angst og PTSD. Men jeg ved han er traumatiseret og har brug for hjælp!
Jeg er den ældste datter og da min forældre er ikke er så tætte til at fortælle hinanden sådan nogle ting er jeg den eneste der kan hjælpe ham. Min far har ingen familie og min mors side hader min far. Jeg er den eneste der kan hjælpe ham…men jeg ved bare ik hvordan
Hilsen den hjælpeløse pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe din far og jeres familie. Dine forældre har nogle rigtig vanskelige vilkår, som de kæmper med. Som du skriver, er din far særlig belastet lige nu, og det er rigtig svært både for ham og for i andre i familien, at han ikke har nogle voksne, han kan tale med om alle de grimme oplevelser.
Som jeg forstår dig, er du blevet din fars fortrolige. Du er den ældste, og din far viser dig stor tillid. Det er rigtig godt, at du nu har taget initiativ til at kontakte brevkassen, så I kan få hjælp til at komme videre. Du kan ikke klare det alene. Det er der ingen børn, der kan.
Du har allerede taget et ansvar, som er meget omfattende, når man er 13 år. Jeg tror, at du vurderer helt rigtigt, når du skriver, at din far har brug for hjælp, og at han har svært ved at snakke med din mor om det.
Jeg ved, at det betyder rigtig meget for børn, at deres familie har det godt. For jeres familie, er det et vilkår, at der er store traumer i familiens historie, og du har helt ret i, at det kan man ikke klare alene. Din far skal selvfølgelig have noget hjælp.
Du skriver, at din mor har det bedre nu, og det er rigtig godt for jer alle sammen.
Jeg forstår godt, at du syntes, at situationen er vanskelig, for det er rigtig svært at hjælpe en voksen, der ikke ønsker hjælp. Måske har din far helt mistet tilliden til, at der er nogen, der kan hjælpe ham. Det ændrer dog ikke på, at han sammen med din mor har et forældreansvar overfor sine børn.
Jeg kan forestille mig, at der ofte er en tung stemning i jeres hjem, og det er ikke godt for børn. Så vi må prøve at finde en måde at komme videre på.
Jeg syntes, at du skal snakke med din mor om at få rettet henvendelse til din fars læge. Din mor må prøve at tale med din far om, at din far kommer til læge. Det er hendes ansvar. Hvis din mor syntes, at det er for svært at snakke med din far om situationen, må hun selv rette henvendelse til lægen, der så må vurdere, hvad der kan gøres.
Det kan være, at din mor synes, at det er for svært. Måske kan hun så få gavn af at tale med ForældreTelefonen på 25 55 55 57 – det er gratis og anonymt.
Du kan også kontakte skolens sundhedsplejerske eller en anden voksen, som du har tillid til (måske en lærer). Den, du kontakter, kan rette henvendelse til kommunen, som kan hjælpe jer videre.
Måske er du bekymret for, at din far bliver vred eller ked af det, når din mor kontakter lægen eller du kontakter kommunen? Hvis det går sådan, er det vigtigt, at du fortæller den voksne, du taler med, at du er bekymret for din fars reaktion.
Jeg har også en anden mulighed til dig: Du kan også i første omgang google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der vil kunne oplyse dig om, hvordan din kommune kan hjælpe dig og din familie. Med psykologhjælp eller andre former for støtte. Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.
Du er 13 år, og har behov for at have et teenageliv, som de fleste andre. Det kan være rigtig svært, når familien er så tynget som din familie er. Derfor er det godt, at du nu har henvendt dig til BørneTelefonen, så din familie kan få hjælp. Du har allerede påtaget dig et meget stort ansvar, men det kan du ikke blive ved med. Det er nok sådan, at jeres familie altid vil være præget af den alvorlige fortid, men jeg ved, at andre familier i samme situation med tiden har fået det bedre. Det er godt, at din mor nu har fået det bedre. Jeg håber, at det også snart vil lykkes, at din far får den rette hjælp.
Det er selvfølgelig dig, der bedst kan vurdere om det er en ide, men jeg syntes, at du skal overveje, om ikke din mor og måske også din far skal læse både dit brev og svaret fra BørneTelefonen. Måske ved din mor og far ikke, hvor bekymret du er for din far. Det er mit indtryk, at I har en stærk familie, som I alle gerne vil passe godt på.
Du har allerede taget et stort skridt ved at henvende dig til BørneTelefonen. Jeg håber, at du kan bruge det jeg har skrevet til at komme videre, men måske har du brug for at snakke med en rådgiver fra BørneTelefonen. Så er du velkommen til at ringe eller sms´e til Børne Telefonen på 116111.
De bedste tanker og ønsker fra os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.