min far

hej jeg har det ikke så godt der hjemme med in far min far han har idag fortalt mig at jeg ikke må få nogen fødselsdagsgaver fordi jeg kun må få penge af dem der er rigtig træls og så sagde han også at når jeg er sur så får man lyst til at leje en lejemorder min mor sagde så jeg tror ikke at hun tar det som forsjov der er jo så meget mere jeg godt kunne sige men det her var alt hvad skal jeg gøre skal jeg lade det ligge eller hvad

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tusind tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af, at du ikke må få en fødselsdagsgave. Og jeg synes bestemt ikke, man bør lave sjov med at leje en lejemorder. Det er derfor rigtig godt, at du har skrevet herind!

Du fortæller, at du ikke har det godt med din far. Jeg kommer derfor til at tænke på, hvordan du mon har det med din mor? Kunne du måske prøve at snakke med din mor? Kunne du mon fortælle hende de ting, som du skriver herind? Det lyder lidt som om, at din mor står imellem dig og din far. Måske kan hun hjælpe jer til bedre at forstå hinanden?

Jeg kender jo hverken dig, din mor eller din far. Derfor er det vigtigt, at du kun gør det, som føles rigtigt for dig!

Det kan også være, at du selv kan prøve at snakke med din far? Eller at din mor kan hjælpe dig med at snakke med din far. Måske du kan være nysgerrig og spørge din far, hvorfor du ikke må få en fødselsdagsgave? Det kræver meget mod, og jeg kan derfor godt forstå, hvis det er svært!

Er det mon rigtig forstået, at du får penge i fødselsdagsgave? Kan din far mon have en grund til ikke at ville købe en gave? Det kan være, at han ikke er så god til at købe gaver. Det kan også være, at han tænker, du helst selv vil finde en gave? Eller måske noget helt andet?

Kunne det være en ide at spørge om din mor kunne købe en fødselsdagsgave i stedet?

Hvis du ikke synes, det er sjovt, at din far joker med at leje en lejemorder. Så er det vigtigt, at du får fortalt ham det. Hvis du ikke føler dig tryg ved selv at tale med din mor eller far. Så kan det være, at du kender en voksen, som kan hjælpe?

Er der mon en voksen, du føler dig tryg ved at tale med? Det kan måske være en nabo, en lærer, en bedsteforælder eller en helt anden? Det kan være, at denne voksen kan hjælpe dig med at tale med dine forældre.

Alle børn har ret til at være trygge derhjemme og blive passet på. Hvis man ikke er tryg eller er bange for sine forældre, har andre voksne pligt til at hjælpe.

Vi vil også rigtig gerne hjælpe dig herinde fra BørneTelefonen. Men for at kunne hjælpe dig, tænker jeg, at det kunne være rigtig godt at høre lidt mere om din situation. Måske du kunne have lyst til at ringe til BørneTelefonen på 116 111?

Her kan I få en god snak om lige præcis det, som du har brug for. Og vi kan fortælle dig, hvordan vi kan hjælpe dig. Du kan også få nogle gåde råd til, hvordan du kan snakke med dine forældre.

Jeg ønsker dig alt det bedste og håber meget, at du kan bruge dette svar! Du er meget velkommen til at kontakte os igen.

Kærlig hilsen fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.