Brev
Min far
Hej bb 🙂
jeg er i en familie 2 søskende, mig, mor og far.
Men min far han er hele tiden sur på os og de har været skilt 1 gang før og min mor overvejer om de skal skilles igen.
For uanset hvad vi gør er han sur på os ;(
Kan jeg gøre noget vil bare ikke igennem en skillesmisse mere.
Mvh. En dreng på 10 snart 11
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Det må ikke være rart, at din far bliver sur på jer, uanset hvad I gør. Mon du føler, at han misforstår jer og ikke lytter til jeres forklaringer?
Jeg ved fra andre børn, hvor svært det er, når deres forældre ikke har det godt med hinanden og skal skilles. Jeg ved også, at mange tænker, at det er deres skyld. Mange forældre skændes nemlig om børn, opdragelse osv. Mon det er sådan hjemme hos jer også?
Du skal dog vide, at det aldrig er børnenes skyld. Det er heller ikke børnenes ansvar at sørge for at deres forældre får det godt med hinanden igen. Når forældre ikke har det så godt og tit skændes, glemmer de nogle gange at tænke på, hvordan deres børn har det. Jeg tænker derfor at det måske var en god idé, hvis du foreslog, at I holdt et familiemøde. Altså at I alle sammen satte jer ned og snakkede sammen en dag, hvor I har god tid. Og en dag, hvor din far ikke er sur.
Her kan I snakke om, hvordan I hver især har det. Og du kan fortælle, at du er bekymret for om de skal skilles. Hvis det er svært, hvordan du skal få det sagt, kan du vise dem det brev, du har skrevet herind og mit svar. Så kan du foreslå, at I mødes når de har læst det.
Måske det også er rart for dig at snakke med en anden voksen, om dine bekymringer? Måske har du en bedstemor, en tante eller en pædagog i Klubben, du kan snakke med? Der er nemlig mange børn, der er glade for at snakke med en anden voksen om det derhjemme. Den voksne har ofte nogle gode råd til, hvad de kan gøre. Og kan også samtidig trøste en, hvis man er lidt ked af det. Hvad tænker du mon om det?
Dine forældre er heldige at have en dreng som dig, der tænker så meget over, hvordan jeres familie har det. Jeg håber, du vil skrive til os igen eller ringe, hvis du skulle få brug for det. Jeg ønsker dig alt det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen