Brev
min far
jeg har et lille problem med min far. jeg elsker ham rigtig meget, men han er et konkurrence menneske. selvom jeg har avet lidt vilje til at vinde er jeg ikke lige som ham. han vil gerne have at jeg kan det hele og er den bedste til det.
jeg begyndte at løbe for cirka et og et halv år siden. jeg blev ved med at løbe hver anden dag i ni måneder. jeg begyndte kun fordi min far gerne ville have mig til det. jeg hadede at løbe. det var så kedeligt og hver morgen jeg stod op tænkte jeg kun på hvor træls det var at jeg skulle ud og løbe. da der var gået ni måneder stoppede jeg. min lige siden da siger min far altid ting som “er der groet mås på dine løbesko” eller hvis jeg nu er inde og prøve tøj et sted og tøjet er for småt siger han tit “hvis den er for lille kan du jo altid tage løbeskoene på og slæbe dig selv afsted”.
jeg ved godt at det måske er et lille problem jeg har, men jeg bliver simpelt hen så ked af det når han siger sådan nogle ting. efter min far har sagt sådan nogle ting føler jeg mig stor og fed. der var et tidspunkt hvor jeg hver dag vejede mig og derefter gik jeg ind og målte min bmi, der fandt jeg så ud af at jeg faktisk var en lille smule undervægtig. der blev jeg virkelig bange for at jeg havde en spise forstyrelse. jeg er nu sikker på efter et stykke tid at jeg ikke havde en spiseforstyrelse.
min far går stadig og siger sådan nogle småting til mig, med om jeg ikke snart skal ud og løbe igen. jeg ved ikke o jeg tør at konfrontere min far. vil i ikke være søde at hjælpe mig med hvordan jeg skal få tingene sagt til min far.
hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg synes at det er super godt at du skriver til os, for jeg kan godt høre, at du har brug for hjælp til at få sagt fra over for din far. Jeg synes, det er helt rimeligt, at du siger fra over for hans bemærkninger, og jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når han hele tiden er efter dig.
Du har nok helt ret i, at det er fordi han selv er et konkurrence menneske, så kunne han også tænke sig, at du var ligesådan. Men du er jo stor nok til selv at mærke efter, hvad du har lyst til og ikke har lyst til. Det er selvfølgelig sundt og godt at løbe, men det skulle jo gerne være fordi du selv har lyst til at gøre det, og ikke fordi din far presser dig. Så jeg synes, det var godt, at du holdt med det, i stedet for at have det dårligt over det hver morgen. Din far gør det måske i den bedste mening, men jeg tænker, at det nok kunne være godt, hvis han får at vide, hvordan det virker på dig.
Jeg tænker på, om du kunne sige til din far, at du bliver ked af det, når han presser dig hele tiden? Også omkring de ting han siger med din vægt, og især fordi du jo slet ikke vejer for meget, tværtimod som du skriver. Det er godt, at du selv føler, at du ikke har en spiseforstyrrelse, selvom du begyndte at veje dig hele tiden. Jeg tænker, at du jo nok gjorde det, fordi du følte dig presset af din far?
Måske kunne du vise ham det brev, du har skrevet og mit svar..? Jeg synes, du skriver rigtig godt, hvordan du har det, og det vil måske nok få din far til at tænke lidt over, hvordan han kan støtte dig i stedet for at presse dig..? Måske kunne du også tale med din mor om det og få hende til at hjælpe dig med at tale med din far..?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver om det først.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.