Min familie og hverdagen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit lange detaljerede brev her til BørneBrevkassen. Det er rigtig godt, du har valgt at skrive, når du ikke er tryg ved at bruge BørneTelefonen derhjemme.

Det må være rigtig svært for dig, når du oplever din rolle i familien på den måde, du beskriver. Når du skriver, hvordan du skændes med dine forældre og din oplevelse er, at din bror må andre og flere ting end du må, kan jeg godt forstå, du bliver ked af det.

Måske du går med en oplevelse af dine forældre på den ene side og du selv på den anden side, selv om du gerne vil have deres anerkendelse og ros?

Nogle gange kan man skændes og sige dumme ting til hinanden, som man senere fortryder og bliver ked af, er det muligt du kender den fornemmelse? Måske du nogle gange kunne have lyst til at fortælle dine forældre, at du savner dem og deres omsorg, men det bliver noget helt andet du får sagt? Det er ikke sikkert, du har det sådan, men nogle gange kan man føle sig fastlåst i nogle mønstre, der gør at det kan blive i den retning.

Det vil måske være svært for dig at tale med dine forældre om, hvordan du har det. Du beskriver også, at du er bange og genert, det gør det ikke lettere for dig. Var det alligevel en tanke værd at få talt med dine forældre om, hvordan du oplever tingene? Måske kunne du vise dem dit brev her til BørneBrevkassen, og lade dem læse det..?

Hvis du tænker, der er nogle dele af dit brev, de ikke skal læse, kunne du så måske skrive et andet brev til dem, hvori du fortæller din oplevelse af, hvordan det er hjemme hos jer?

Når du skriver om din skole og hvordan det er for dig derhenne, er der så en enkelt af dine lærere, du har det bedre med end de andre? Måske kunne du tale med en af dem om, hvordan du oplever at gå i skole og lave lektier. Det kunne være, at I sammen kunne finde en måde, der passer til dig. På nogle skoler kan der tilbydes lektiehjælp. Måske er det noget, der også er mulighed for på din skole. Det kunne også være, at din lærer kunne tale med dine forældre om, hvordan du bedst kan støttes i dit skolearbejde.

Du har mange ting at spekulere over, både med dine forældre derhjemme, men der sker også rigtig mange ting med din krop og dine følelser i den alder, du har nu. Det kunne måske være en mulighed for dig at kontakte din læge. På dit gule sygesikringssbevis står telefonnummeret til lægen, og du kan godt bestille tid hos en læge til en snak, uden dine forældre ved det. Din læge har tavshedspligt. Det betyder, at han ikke må fortælle dine forældre, at du har snakket med ham.

Der er mange ting, du kan tale med en læge om, og han/hun kunne også være rigtig god at tale med i forhold til dine bekymringer med at tisse meget om dagen. En læge kan også være god at tale med i forhold til hvordan du tænker omkring din krop, og hvordan du har det. På mange lægehuse er der både mandlige og kvindelige læger, måske vil det have betydning for dig.

En anden mulighed for dig kunne være at kontakte din skoles sundhedsplejerske. Det kan være, du vil være mere tryg ved at tale med hende. Tit har sundhedsplejersken stor erfaring med at vejlede og lytte til børn, der som dig har det vanskeligt med skolen og familien.
For dig kan der være mange spørgsmål at tale om, i forhold til din alder og at dine veninder er ældre end dig. Måske taler de om kærester og ting, du kan føle dig usikker på?

Du fortæller om mange ting, der er svære for dig i dit brev, og måske har du brug for at vende nogle af problemerne endnu engang. Måske var det en mulighed for dig at chatte med en af Børns Vilkårs rådgivere inde på BørneChatten?

Det kan også være du alligevel skulle få mod på at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller måske starte med at sende en SMS til 116 111? Du kan være helt anonym, dvs du behøver ikke fortælle, hvem du er.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.