Min familie har ingen penge.

Jeg hørte i dag min mor og far diskuterer om at de havde taget 2 lån og min far vidste ikke min mor havde taget 2 lån og min far havde os taget 2 lån.

Og de siger at de har købt for dyre gaver og vi ikke kan få mad længer.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Det er ikke en rar tanke, at der ikke er råd til mad, så jeg kan godt forstå, at du bliver utryg ved situationen. Jeg synes, at det vil være godt at spørge dine forældre om det med mad. Om det er rigtigt, at I ikke kan få mad på grund af de dyre gaver og lån.

Måske mener de, at der ikke er mange penge til mad, men at der nok skal være mad hver dag? Det håber jeg, at dine forældre har ment. Det er jo dine forældres ansvar, at I får mad hver dag. Ellers kan de søge hjælp i deres bank eller kommunen. Det er deres ansvar, men derfor er det alligevel en god idé at holde et lille familiemøde. I hvert fald så du kan få ro på dine bekymringer.

Når en familie skal spare penge, så kan det betyde, at alle i familien må undvære fx nyt tøj, biografture, restaurantbesøg, hyggeslik og så videre. Indtil der er styr på økonomien igen.
Måske kan du opfordre dine forældre til at få talt om, for det skal jo planlægges, hvordan I allesammen kan bidrage til, at der ikke bliver brugt flere penge, end I har.

Man kan fx lave en plan, hvor man skriver ned, hvad man har brug for hver måned, og hvad det koster - for på den måde at regne ud, hvad man er nødt til at spare på for at få råd til det allervigtigste; de ting der er nødvendige i hverdagen.

Jeg håber, at du får en god snak med dine forældre, og at de snart får styr på tingene, så du ikke skal være nervøs for, om pengene til mad pludselig slipper op.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.