min familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Hvor er du god til at fortælle mig, hvad der sker derhjemme mellem dig og din mor. Det er ikke ok, at din mor slår dig og har lukket dig inde.

Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er for hårdt at være sammen med din mor, når det er så voldsomt. Du skal have hjælp fra en anden voksen, og din mor skal også have hjælp, så hun ikke slår dig eller på andre måder er voldsom overfor dig. Volden skal stoppes.

Du har selv tænkt på at sige det til din lærer, at din mor slår - og du har også tænkt på, at sige det til en rådgiver, som kommer på besøg. Jeg synes helt bestemt, at du skal sige det til din lærer og til rådgiveren, ellers ved de ikke, at du bliver slået og har brug for hjælp.

Selvom din mor siger, at du ikke skal sige det, så er det vigtigt at du siger det.

Måske har du talt med rådgiveren om det, og måske har I fundet ud af, hvordan det bliver godt igen for dig. Måske har rådgiveren også idéer til, hvordan din mor får hjælp til at stoppe med at slå, lukke dig inde og være voldsom overfor dig. Man kan få hjælp af en rådgiver i kommunen, så man ikke slår sin datter, men siger tingene til hende. Det tænker jeg, vil være godt, at din mor lærte.

Det er vigtigt, at du har det godt og er tryg der hvor du bor - derfor synes jeg, at det er bedst at du fortæller din lærer og rådgiveren om, at din mor slår.

Jeg håber du får sagt det til en voksen, så du får det godt.

Du er også meget velkommen til at ringe, sms'e eller chatte med os på BørneTelefonen 116111

Mange tanker og hilsner

BørneTelefonen.

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)