Brev
Min familie
Hej bb.
Jeg er en pige på 14 år.
Under hele min barndom, har jeg oplevet at min far har været meget fraværende over for mig og min bror. Han hentede os altid kl. 18 i SFO’en.
Mig om min bror har også oplevet flere gange at vores far har slået os. Han har taget nåle som han har gennemboret vores fødder. Han har taget kvælertag på os, m.m.
Min bror har autisme – i meget lavt grad. Han er faktisk lige nu, blevet akut placeret på et hjem for unge med voldlig adfærd. Fordi at han har hælt kogende vand ud over vores far i vrede.
Jeg kan godt forstå ham. Min bror er ikke voldlig på nogen måder. Og nu hader jeg min far, endnu mere end før.
Mit største ønske er at min mor forlader min far. Jeg har gjordt alt får at overbevise hende om hvor stort et svin han er.
Hver sød at hjælpe mig!
P.s. Det er anden gang at jeg sende det har brev til jer. Det første brev, stod det: vi har desværre ikke muligehed for at hjælpe dig. Hvad mener I med det?
Mvh pigen
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev og tak for din tålmodighed. Vi gør hvad vi kan for at svare på så mange breve som muligt, så det var godt, at du forsøgte igen, da du ikke fik svar sidste gang.
I det hele taget er det godt, at du kæmper videre, og at du ikke vil finde dig i, at din far behandler dig og din bror på den måde. Det er på ingen måde i orden, at han udsætter jer for vold på den måde, og jeg tænker, at det er vigtigt, at I får hjælp fra nogle voksne, som kan sørge for, at jeres kommune får at vide, hvad der foregår hjemme hos jer.
Det lyder som om, din mor ikke rigtigt magter at gøre noget ved situationen, og sådan kan det godt være i familier, hvor de voksne er meget pressede. Måske er din mor også bange for din far. Måske tør hun ikke forlade ham. Det er derfor, I skal have hjælp fra kommunen, for de har folk ansat, der er rigtig gode til at hjælpe familier, der har det svært.
Nu hvor din bror er blevet akut anbragt, bliver jeg nysgerrig efter, om I mon fik tilbudt hjælp til familien? Det bør man nemlig tilbyde, når der sker noget så voldsomt. Din brors forsøg på at forsvare sig bør jo tages alvorligt, og der burde også være nogen, der snakkede med dig og hørte, hvordan du har det. Har der mon været det?
Hvis der ikke er nogen, der har snakket med dig om det hele, eller hvis du ikke følte dig taget alvorligt, da du snakkede med dem, så vil jeg gerne fortælle dig om en mulighed, vi har for at hjælpe dig. Vi har nemlig bisiddere, som har hjulpet mange børn og unge, som havde det svært hjemme. En bisidder tager med til møde med kommunen og sørger for, at dem fra kommunen lytter til det, man siger. Bisidderen sørger også for, at kommunen overholder reglerne og tilbyder dig den hjælp, du har ret til. Prøv lige at læse lidt om vores bisiddere her - og hvis du tænker, at du godt vil høre lidt mere, eller at du faktisk gerne vil have en bisidder med det samme, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og blive hjulpet videre til en bisidder på den måde.
BørneTelefonen kunne også være en god mulighed for dig, hvis du er i tvivl, om du har lyst til at få en bisidder lige nu. Måske har du lige lyst til at snakke lidt med en rådgiver først, uden at du fortæller, hvem du er. Det er der mange, der godt kan lide at gøre, før de beslutter sig for, hvilken vej de vil gå...
Det kan også være, du kender en sød voksen, som du kunne fortælle det her til..? Eller vise dit brev til. Alle voksne, der får at vide, at et barn har det svært derhjemme, har pligt til at sørge for, at barnet får hjælp. Så hvis du godt kunne tænke dig, at en voksen du kender, hjalp dig med at kontakte kommunen, så har du allerede taget et stort og modigt skridt ved at skrive så ærligt og direkte, hvad din far har gjort ved jer. Næste skridt er måske ikke så svært, hvis du viser brevet til en voksen, du kender...
Men som sagt kan du også få hjælp ved at ringe til BørneTelefonen (eller sms'e eller logge på chatten). Prøv at læse mit svar en gang til, overvej så, hvilken voksen du helst vil snakke med - og hvis det er BørneTelefonen, så er der åbent alle hverdage kl. 11-23 og i weekenden kl. 11-19. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig.
De kærligste tanker fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.