Min familie.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige
Tusind tak for dit brev, hvor er du god til at beskrive din familie og hvordan det er at være dig lige nu. Du beder om akut hjælp, da der er opstået nogle ting i din familie der gør, du ikke er i kontakt med din moster, kusiner og fætre. Jeg vil rigtig gerne forsøge at komme med nogle forslag, så det forhåbentlig kan blive bedre.
Sikke mange ting der sker og er sket i din familie inden for det sidste stykke tid, kan godt forstå det er svært at være dig midt i alt det. At din mor og moster er blevet uvenner er en voksenting og ikke dit ansvar at ændre på, men det er vigtigt at du får hjælp og bliver lyttet til i forhold til de ting, der gør dig ked af det og fylder hos dig.

Jeg tænker på om du mon har fortalt fx din mor, hvordan du går og har det? Tænker det er vigtigt, hun får at vide at du faktisk savner moster og dine fætre og kusiner. Selvom de voksne ikke taler så godt sammen lige nu, kan det jo godt være en mulighed, at du må besøge moster og hendes familie... hvad tænker du mon om det?
Jeg synes, du er rigtig god til at skrive, kunne du jo overveje at skrive et brev til din mor og fortælle det du har fortalt mig. Nogen gange kan det være lettere at få en snak i gang, hvis man har skrevet noget ned, og så føles det måske heller ikke så svært.  Ved ikke om det er en ide du kan bruge?
Du skriver, det er lidt vanskeligt at tale med mor om nogle ting. Hvis dette er for svært, har du måske en anden voksen som du kan fortælle det til? Måske du kan ringe til en af dine onkler og fortælle din historie, så kan de måske hjælpe dig med at få denne vigtige snak med din mor. Du fortæller, du taler rigtig godt med din moster. Mon det var en mulighed at ringe til hende og sige hun er savnet og om hun vil hjælpe, så du igen kan se dem. Hvad mon du tænker om disse idéer, måske du kan bruge en af dem?
Jeg kan forstå, det ikke er så længe siden, du mistede din kære bedstemor, som betød rigtig meget for dig. Det er jeg ked af at læse, tænker det også må fylde i dig? Din mor og moster er sikkert også rigtig kede af det og måske er det med til, de blev uvenner? Det er vigtigt at tale om, både om gode minder med bedstemor, men også om at hun er savnet. Det er helt ok at blive ked af det og sørge. Måske du kan foreslå, I sætter jer sammen og får talt om dette og får fortalt du er ked af det. Du skal helst ikke sidde alene med disse følelser. For lige nu ser det ud til, at du sørger og er ked af, både at have mistet din bedstemor og også kontakten til din moster og hendes børn. En mulighed kan også være du viser fx din mor dit brev til os og mit svar, så kan mor læse præcis, hvordan det er at være dig og at du har brug for hjælp til at blive mere glad og hjælp til at moster og hendes familie stadig kan være en del af dit liv, vil det være en mulighed?
Du virker som en rigtig sød pige. En sød og modig pige. Jeg kan læse du også er en pige med lidt humor, da du flere gange i brevet skriver (sjovt nok). At skrive herind, tænker jeg har krævet lidt mod, håber du også vil bruge dette mod og måske også din humor til at få talt fx din mor. Håber hun vil lytte og forstå dig.
Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, her sidder rådgivere klar til at lytte og måske har de nogle helt andre råd til dig. Det kan også være en god måde at øve dig lidt i forhold til hvordan du kan få det sagt.
Sender et stort kram herfra med ønsket om du forhåbentlig snart kan se moster og familien igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.