Min familie…..

Hej,12 årlige pige her 🙂

Jeg har virkelig dårligt forhold med mine forældre.

De skulle til samtale på min skole fordi jeg begyndte at græde og fortælle nogle ting som der sker der hjemme og nogle ting som der ikke passede.

jeg sagde de ting som der ikke passede kun fordi jeg ikke vidste om jeg kunne stole på min lærer på grunden af jeg er også sånden lige startede på skolen og man ved nemlig ikke hvem man kan stole på.

min lærer tog det seriøst og hun kaldte mine forældre til samtale hvor de snakkede om mig og efter den samtale skulle jeg tidligere hjem til at snakke med dem hvor de sagde at de havde sagt til min lærer at hun ikke skal stole på mig og at alt det som jeg havde sagt var bare løgn så min lærer tror nemlig på mine forældre, jeg blev vildt sur på dem og gad ikke engang at tale med dem.

jeg begyndte at pjække fordi jeg gad ikke at tage i skole pga jeg syntes det er svært at se min lærer i ansigtet efter alt det som jeg havde sagt og det som mine forældre havde sagt til hende for hvis jeg siger det til hende så tror hun nemlig ikke på mig.

efter det så min forældre er virkelig taget imod mig! De har taget min mobil og jeg har den ikke i 2 måneder så jeg kunne nemlig ikke ringe til jer men heldigvis har jeg en skolecomputer hvor jeg kan skrive til jer,

de kalder mig for en luder og de siger at de ikke ville have mig mere fordi jeg har ødelagt hele vores familie men det siger de kun fordi de tror at de kommer i fængsel altså de er fuldstændig ligeglade med mig,jeg må ikke engang gå ude med mine venner mere fordi de tror at jeg ryger og at de ikke vil have at jeg gå hjem til nogle hele tiden,

de hader mig seriøst virkelig meget bare fordi jeg havde løjet over for nogle ting fordi jeg ikke vidste om jeg kunne stole på min lærer,

på en side så vil jeg virkelig ikke bo hjemme mere jeg hader mine forældre og de hader også mig,men på en anden side så tænker jeg også at de fortjener en chance til at bevise at de elsker mig som deres datter og at de ikke vil miste mig men det kan jeg bare ikke se på dem, det bliver nemlig svært for dem fordi vi bor i Danmark kun x år og for dem er det vildt svært at forstå dansk

men jeg har stadivæk brug for jeres råd og jeg ville bed jer om i ville fortælle lidt om hvordan det er det med plejefamilie og forlade sine forældre. Og jeg håber at i ville svare så hurtig som i kan fordi jeg kan virkelig ikke holde ud mere sånden er det hos os hver dag men jeg har bare ikke nogen på min side, ikke nogen som der kan hjælp mig med at få det her løst eller med plejefamilie,

jeg ved jo godt at det kommer til at betyde meget hvis jeg kommer i plejefamilie men så kan de også lære hvordan det føles for mig at blive mobbet af dem bare på grunden af noget som er fuldstændig lort, og jeg ville rigtig gerne høre jeres mening om det her altså hvad i syntes om jeg skal i plejefamilie eller ej…

Kh pigen på 12 år

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære12 årige pige.

Dit forhold til dine forældre er svært og du føler ikke de elsker dig for tiden. Derfor overvejer du om du hellere burde flytte hjemmefra, ved at få en plejefamilie. Du ønsker hjælp til at finde ud af om du skal i plejefamilie eller ej.

Du har forsøgt at snakke med dine forældre. Du har også forsøgt at finde ud af om din lærer var til at stole på, ved at lyve. Det er godt at du prøver, fordi du så gerne vil have en voksen du kan have tillid til. Det virkede desværre ikke. Det lyder faktisk godt, at hun ville tale med dine forældre om de ting, du fortalte. Hvis jeg forstår det rigtigt, så blev din lærer bekymret for dig og derfor ville tale med dine forældre. Men dine forældre virkere sure på dig over det.

Det virker meget vigtigt for dig at mærke at de voksne har tillid til dig. Du har brug for voksne der er på din side og kan hjælpe dig, fordi det er for stort for dig at løse selv. En pige på 12 år kan altså ikke ødelægge en hel familie.  Du er et barn, de er de voksne og de burde prøve at forstå dig og hjælpe dig.

Du har ret til at blive passet godt på og have det godt derhjemme. Det betyder dine forældre skal tale ordentligt til dig, og give dig et godt og trygt hjem.

Du kan nu forsøge at snakke med dine forældre eller din klasselærer igen, og fortælle du har brug for voksne der tror på dig, fordi du har brug for hjælp. Du kan måske vælge at vise dem det brev du har skrevet her, og svaret fra BørneTelefonen. Hvis de ikke lytter eller forsøger at ændre på dit liv derhjemme, så du får det godt igen kan du gøre flere ting.

Du kan ringe til kommunens rådgivning. Det gør du ved at finde din kommunes hjemmeside og så søge på åben anonym rådgivning. De kan hjælpe dig ved at fortælle om dine muligheder. Det er kun kommunen der kan vurdere, om du skal i plejefamilie eller ej. Kommunen vil undersøge hvordan du har det hjemme og i skolen for at finde ud af, hvad der sker med dig og hvad der er bedst for dig. Så skal kommunen vurdere om du skal i plejefamilie, eller om I som familie skal have noget hjælp til at få det bedre sammen.

BørneTelefonen kan også hjælpe dig med at skrive til kommunen og hvis du vil have hjælp til det af en voksen fra os, så kan du få en bisidder med til at snakke med kommunen sammen med dig. En bisidder er en voksen fra BørneTelefonen, der vil være der for dig og hjælpe dig med at snakke med kommunen, se her. For at få en bisidder kan du logge på vores chat her https://www.bornetelefonen.dk/chat og skrive med os. Hvis du har fået din mobil tilbage kan du ringe eller smse til os på 116111 .

Jeg tror på, at det lige nu er rigtigt svært at være dig. Du har det ikke godt derhjemme og du har brug for hjælp fra voksne. Du har allerede skrevet herind til BørneTelefonen, derfor tror jeg at du også kan gå videre med det her, enten til kommunen eller chatte mere med os, så vi kan hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.