Min familie…..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære12 årige pige.

Dit forhold til dine forældre er svært og du føler ikke de elsker dig for tiden. Derfor overvejer du om du hellere burde flytte hjemmefra, ved at få en plejefamilie. Du ønsker hjælp til at finde ud af om du skal i plejefamilie eller ej.

Du har forsøgt at snakke med dine forældre. Du har også forsøgt at finde ud af om din lærer var til at stole på, ved at lyve. Det er godt at du prøver, fordi du så gerne vil have en voksen du kan have tillid til. Det virkede desværre ikke. Det lyder faktisk godt, at hun ville tale med dine forældre om de ting, du fortalte. Hvis jeg forstår det rigtigt, så blev din lærer bekymret for dig og derfor ville tale med dine forældre. Men dine forældre virkere sure på dig over det.

Det virker meget vigtigt for dig at mærke at de voksne har tillid til dig. Du har brug for voksne der er på din side og kan hjælpe dig, fordi det er for stort for dig at løse selv. En pige på 12 år kan altså ikke ødelægge en hel familie.  Du er et barn, de er de voksne og de burde prøve at forstå dig og hjælpe dig.

Du har ret til at blive passet godt på og have det godt derhjemme. Det betyder dine forældre skal tale ordentligt til dig, og give dig et godt og trygt hjem.

Du kan nu forsøge at snakke med dine forældre eller din klasselærer igen, og fortælle du har brug for voksne der tror på dig, fordi du har brug for hjælp. Du kan måske vælge at vise dem det brev du har skrevet her, og svaret fra BørneTelefonen. Hvis de ikke lytter eller forsøger at ændre på dit liv derhjemme, så du får det godt igen kan du gøre flere ting.

Du kan ringe til kommunens rådgivning. Det gør du ved at finde din kommunes hjemmeside og så søge på åben anonym rådgivning. De kan hjælpe dig ved at fortælle om dine muligheder. Det er kun kommunen der kan vurdere, om du skal i plejefamilie eller ej. Kommunen vil undersøge hvordan du har det hjemme og i skolen for at finde ud af, hvad der sker med dig og hvad der er bedst for dig. Så skal kommunen vurdere om du skal i plejefamilie, eller om I som familie skal have noget hjælp til at få det bedre sammen.

BørneTelefonen kan også hjælpe dig med at skrive til kommunen og hvis du vil have hjælp til det af en voksen fra os, så kan du få en bisidder med til at snakke med kommunen sammen med dig. En bisidder er en voksen fra BørneTelefonen, der vil være der for dig og hjælpe dig med at snakke med kommunen, se her. For at få en bisidder kan du logge på vores chat her https://www.bornetelefonen.dk/chat og skrive med os. Hvis du har fået din mobil tilbage kan du ringe eller smse til os på 116111 .

Jeg tror på, at det lige nu er rigtigt svært at være dig. Du har det ikke godt derhjemme og du har brug for hjælp fra voksne. Du har allerede skrevet herind til BørneTelefonen, derfor tror jeg at du også kan gå videre med det her, enten til kommunen eller chatte mere med os, så vi kan hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.