Min elskede mormor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusinde tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du har mistet din elskede mormor.

Det er rigtig flot, at du skriver herind og deler dine tanker og følelser omkring hendes død, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, der forhåbentlig kan være en trøst og en støtte for dig.

Allerførst får jeg lyst til at sige, at din mormor lyder som et rigtig dejligt menneske. Det er vel nok en stor gave, at I har haft det så godt sammen, og at I har været ude at rejse sammen flere gange. Det er minder, du skal holde fast i.

Det er utrolig hårdt at opleve at miste en, man elsker, og livet kan føles både meningsløst og uretfærdigt, når det sker. Tabet af et nært familiemedlem efterlader ofte en stor sorg og et kæmpe savn hos de pårørende, og det kan være svært at håndtere de mange følelser, som kan følge med sorgen. Man kan reagere på sorg på rigtig mange måder, og sorgen kan fylde rigtig meget i nogen perioder og mindre i andre. Nogen oplever at reagere med vrede, angst eller ked-af-det-hed, og andre kan føle skyld over noget, der er blevet sagt eller gjort.

Når jeg nævner disse forskellige følelser, så er det fordi, du skriver i brevet: ”Jeg siger det værste, man nogensinde kan sige. Farvel”. Det får mig til at tænke på, om du mon føler skyld over, at du ikke sagde på gensyn? Er det mon rigtigt forstået? Du skriver ikke, hvorfor du synes, det var forkert at sige farvel. Jeg tænker først og fremmest på, om det mon er fordi, du tænker, at det ville have ændret noget, hvis du i stedet havde sagt på gensyn? At du på den måde kunne have holdt din mormor i live? Måske tænker du også på, hvordan det lød i din mormors ører?

Det er meget almindeligt, at man kan tænke meget over de sidste ord. En af grundene til dette kan være, at det er svært at skulle acceptere, at man ikke får mulighed for at snakke sammen igen. Derfor kan komme til at stille meget høje krav til sig. Jeg tænker ikke, at det var spor forkert af dig at sige farvel. Det er jo meget naturligt at sige farvel, når man tager hjem fra et besøg. Det er der slet ikke noget underligt i. Mon ikke din mormor vil tænke det samme? At sige på gensyn, ville desværre heller ikke have ændret ved din mormors situation, men det ved du måske også godt inderst inde? Jeg ved, at mange pårørende kan have en tendens til at fokusere meget på sproget, fordi de håber, at de ved at tale om situationen på bestemte måder kan være med til at nedtone alvoren. Er det mon noget, du kan genkende?

Jeg ved, at det for mange kan være lidt svært at se og tale med én, der har en alvorlig sygdom, fordi det er hårdt at se, hvad sygdommen gør ved personen. Derfor tænker jeg faktisk, at det var modigt og flot af dig, at du fik sagt farvel. Mon du har snakket med din mor, far og søster om, hvordan du har det med det med det hele? Det er ikke rart at gå alene med sin sorg, og jeg tænker derfor, at det kunne være rigtig godt for dig at få delt dine tanker med din familie. Du kan jo overveje, om du har lyst til at vise dem dette brev, som en hjælp til at starte samtalen?

Du fortæller også, at du hørte din mormor stønne af smerte, da I var på besøg hos hende og P. Det må have været rigtig ubehageligt og svært for dig at høre hende have ondt. Særligt når du fortæller, at hun var én, der normalt var sjov og havde styr på alt.

Det er meget almindeligt at tanker og billeder fra sygdomsforløbet kan fylde meget i tiden efter et dødsfald. Derfor er det ofte godt at få sat ord på sådanne oplevelser, så man på den måde få de mange svære følelser og tanker ud af kroppen. Ofte vil sygdomsbilledet med tiden komme til at fylde mindre og mindre, og billederne og minderne af din raske mormor, vil derfor komme til at fylde mere og mere. Det kan nogen gange være rart at tænke på, at det ikke bliver ved med at være lige så svært, og at du med tiden vil kunne mindes hende med glæde. Kan det mon gøre det lidt lettere for dig at tænke sådan?

En god måde til at hjælpe de gode minder på vej, kunne være ved at hænge et par billeder op af din mormor på dit værelse, hvor hun ser ud, som du gerne vil huske hende. Måske har du et billede fra én af jeres rejser sammen? Jeg ved også, at andre børn og unge, der har mistet et nært familiemedlem, finder glæde i at lave en lille mindebog med billeder af den, de har mistet. Kunne det være noget for dig?

Jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar. Får du brug for det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen og tale med en af de mange søde og dygtige rådgivere. Nummeret er: 116 111, og det er både anonymt og gratis. Du kan også gå ind på vores hjemmeside og læse lidt mere om sorg: https://bornetelefonen.dk/tema/sorg

De bedste og varmeste hilsener

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.