Min brors sms’er…

Hej.

Min mobil gik i smadder, så jeg ville bruge min brors gamle HTC.

Da jeg fik mit sim-kort i, tog jeg mobilen, og gik op på mit værelse. Jeg ville lave lidt om på “skrivebordet”, og jeg kunne simpelthen ikke stå for fristelsen, da jeg ville slette hans beskeder.

Jeg gik ind og kiggede på en af hans samtaler med en af hans venner, og jeg blev meget overrasket over hans samtale.

Min bror skrev til hans ven “Hey. Kan du skaffe mig en cigs?” Jeg var ikke helt sikker på hvad det var, men jeg havde dog en mistanke. Jeg googlede det, men der kom ikke rigtig noget. Hans ven havde skrevet tilbage, noget med, at han havde 60,- så min bror kunne få Rød Prince korte, og DET ved jeg hvad er! For mine forældre ryger!

Jeg blev helt mundlam, og jeg vidste ikke hvordan jeg skulle reagerer…

Så mit spørgsmål er:

Skal jeg fortælle det til min mor?

Skal jeg fortælle det til min bror?

Eller skal jeg bare holde mund?

Jeg håber i svare.

Tak, på forhånd!

Kh S

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S

Tak for dit brev. Hvor er det sejt af dig, at du skriver herind. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, du forhåbentlig kan bruge.

Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at din familie betyder meget for dig, selvom du ikke skriver så meget om dem. Jeg får indtryk af, at det er vigtigt for dig, at de/I har det godt. Måske kan man sige, at den situation, du befinder dig i nu, gør det svært for dig at gøre alle glade.

Der findes ikke noget enkelt eller rigtigt svar på dit spørgsmål. Som du selv skriver, kan du vælge at reagere på flere måder. Lige meget hvad du vælger, kunne du have valgt noget andet. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser omkring, hvilken betydning, du tror, det kan få at sige det.

I dine overvejelser omkring at sige det til din bror, kan du måske tænke over, hvad du gerne vil have ud af at sige det til ham? Er det for at finde ud af, hvor meget han ryger, og om det er noget, han har tænkt sig at stoppe med? Mon du kan sige det til ham på en måde, så han oplever det som en omsorg og en bekymring for ham?

Når du overvejer, om du skal sige det til din mor, kan du måske forestille dig, hvordan hun vil reagere? Tror du, hun vil blive vred på din bror, tror du, hun vil blive ked af det, hvis hun ved, han ryger cigaretter. Og hvad tror du, hun vil og kan gøre ved det?

Du kan også overveje ikke at sige noget til nogen af dem. I stedet kan du måske tage en generel snak med din familie omkring dit syn på cigaretter, hvor du ikke nævner noget om din viden. Hvordan påvirker det dig, at dine forældre ryger, og hvilke tanker har du omkring sundhed i forhold til rygning?

Jeg tænker umiddelbart, at det bedste, du kan gøre, er, enten at tale med din bror om det, nu hvor det handler om ham, eller at tale med dem begge omkring dine tanker omkring rygning? Dette råd, fordi jeg tænker den besked du har læst fylder din tanker rigtig meget, og det er aldrig rart at gå alene med ting man bekymrer sig om. Samtidig bør du jo også tænke på at det er hans gamle telefon du har fået/lånt, så måske ser situationen anderledes ud i dag, har du tænkt over dette?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar i forhold til en måde at reagere på din viden omkring din brors eventuelle rygning. Husk, at du altid er velkommen til at skrive ind igen, og du kan også ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.