Brev
min bror onanere!
hej
jeg er en pige på 10 med en bror på 14, og vi er lige flytted et nyt sted hen,anyway, min bror begyndte at bruge RIGTIGT meget tid ude på vores fælles badeværelse )det her nye sted har vi tre badeværelser, et til min bror, jeg og et til mine forældre og et mini gæste)og det var seriøs HELE tiden! mindst 8 gange om dagen!
og på samme tidspunkt fandt han også ud af at men kunne kigge ind dørentil badeværelset, hvilket virkelig krænkede mig! for nu begyndte han at kigge på mig mens jeg var på toilet og ting!
men bare for hævn ville jeg så også prøve… og jeg så ham sidde nøgen på toiletet… og hive )meget koncentreret) op og ned i den… det forklarede jo altting! og det har ps. altså også forstyret min hverdag RIGTIGT meget det var hver gang jeg skulle tisse, børste tænder, gøre mig klar til skole, og i det hele taget hver gang han følte sig det mindste liderlig!
her kommer så mit dillemma: hvordan for jeg ham til at læde være eller bare bruge det andet toilet? hen ved jo ikke at jeg ved det og siger altid at han tisser!
og jeg NÆGTER simpelthen at indrømme at jeg ved det og prøve at tage ”en sammentale” med ham! fordig at vi ikke har et særligt godt ”bror søster forhold.
jeg har sagt til min mor at det iretere mig men hun siger bare at jeg må leve med det:C )har ikke fortalt hende noget om onanien… OG HAR HELLER IKKE TÆNKT MIG AT PRØVE!
K:H j
p.s uskyld at jeg har udelukket så mange ider men det ville bare være spild hvis du forslog noget jeg ikke ville:D
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg synes, det er meget åbenhjertigt af dig at skrive om netop det emne. Mange børn ville blive skamfulde og ikke turde sige det til nogen. Måske ved du godt, at onani er helt normalt for drenge på 14 år, derfor kan man ikke bede din bror om at lade være med at onanere.
Det, han skal lade være med er, som jeg forstår det, at kigge på dig, når du er i badeværelset. Det er nemlig en krænkelse af din ret til privatliv. Det er ikke i orden, og jeg forstår godt, at det forstyrrer dig rigtig meget! Jeg har forstået, at det både er en forstyrrelse sådan helt praktisk, fordi du får svært ved at nå fx at gøre dig klar til skole, når han optager badeværelset så meget.
Men jeg tror også, at det fylder meget i dit hoved, at du har set ham og nu ikke ved, hvordan du skal gribe det an. Jeg håber, det er rigtigt forstået?
Du skriver, med store bogstaver, at du udelukker en masse ideer på forhånd. Jeg kan faktisk godt forstå, at visse løsninger bare ikke er gode, når det handler om seksualitet. Det kan være meget grænseoverskridende at tale om seksuelle emner med sin familie, og jeg tror, de færreste børn ville synes om det.
Jeg vil prøve at komme med nogle andre råd – måske kan du bruge dem. Først og fremmest tænker jeg på, at når man er en familie, kan det være en god ide at lave nogle aftaler om, hvem der gør hvad hvornår. Jeg ved ikke, hvordan det er i din familie, men mange steder har man aftaler om, hvem der laver mad, gør rent og går med hunden (hvis man har én).
I familier med kun ét badeværelse eller mange mennesker, kan det være nødvendigt med aftaler om, hvem der bruger badeværelset hvornår. Måske kunne du tale med dine forældre, om det kunne være en mulighed i jeres familie? Måske kunne det være en idé, at du havde en tandbørste i et andet badeværelse, så du kunne komme til at børste tænder på de tidspunkter, hvor din bror optager jeres fælles badeværelse?
Ville det være en mulighed, at du kunne bruge dine forældres badeværelse en gang imellem? Det lyder som om, jeres nye hus giver gode muligheder for, at I alle kan komme i badeværelset, når I har brug for det.Så er der problemet med, at han kigger ind i badeværelset, når du er der.
Du skriver ikke, hvor han kigger ind, om det fx er gennem nøglehullet, eller gennem en rude eller en sprække. Selvom det kan lyde lidt besværligt, kunne du måske have et lille håndklæde liggende, som du kan hænge foran nøglehullet, så han ikke kan komme til at se ind. På den måde behøver du ikke sige noget til ham, men alligevel får du indirekte fortalt ham, at det skal stoppe, i og med han lige pludselig ikke kan se ind.
Det sidste jeg tænker på er, at nu har du altså set din bror onanere. Jeg gad vide, hvordan det får dig til at føle? Måske føler du ikke rigtig noget – måske føler du væmmelse, nysgerrighed eller undren? Det er normalt, men han må finde nogle andre piger at se på end dig. Det er altså vigtigt, at du ved det.
Hvis du oplever, at du ikke kan få stoppet kiggeriet, kan jeg anbefale dig at tale med sundhedsplejersken på din skole. Hun er vant til at tale med børn om mange ting – også de pinlige. Det kan være en løsning, når du ikke rigtig kan tale med familien om det. Du kan også ringe til BørneTelefonen – vi er vant til at tale om pinlige emner, og måske kan du få flere gode ideer, hvis ikke mine forslag er helt gode nok. Nummeret er 116 111, og det er helt gratis at ringe eller skrive.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen