Min bror har en deppresion hvad skal jeg gøre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Hvor er din bror heldig, at han har en søster som dig. Det er tydeligt, at du holder rigtig meget af din bror. Og at han også holder af dig. For når man som ham slås med en depression, kan det være svært at lukke nogle ud over de allernærmeste ind i sit hjerte og sine tanker.

For den med depression kan ting, man ellers bare gør, komme til at føles næsten uoverskuelige. Måske er man sikker på, det ender skidt og lader derfor helt vær med at prøve. Måske er det netop derfor, din bror ikke føler overskud til at møde nye mennesker lige nu? Og måske er det derfor, han ikke har lyst til at tage i skole igen?

Jeg synes, det er smukt af dig, at du gerne vil finde de rigtige ting at sige til ham, så du kan hjælpe og motivere ham. Men jeg tror faktisk, at det, du indtil nu har gjort for din bror, er det, han har allermest brug for. Kærlighed, støtte og en at snakke med. Og dit store ønske om, at han snart må få det bedre. Så derfor er mit bedste råd til dig at fortsætte med at være den helt fantastiske søster for din bror. For det kan jeg læse i dit brev, at du er.

Når du skriver din bror har en depression, ved du så, om din bror er i nogen form for behandling? Det er kun lægen der kan stille denne diagnose, så hvis han ikke allerede har været ved lægen, synes jeg du skal foreslå ham at tage en snak med denne, så han kan få hjælp. Jeg spørger, fordi der er forskellige tilbud og muligheder til folk, der kæmper med depression.

Det er også vigtigt du ikke går alene med din bekymring for din bror. Jeg vil anbefale du taler med jeres forældre, så de kan støtte både din bror og dig.

Måske kunne din bror selv have lyst til at prøve at snakke med BørneTelefonen? Du kunne jo give ham nummeret og fortælle ham, at han er velkommen til at skrive eller ringe? Det samme er du selvfølgelig også. For måske har du også behov for at få snakket om nogle af dine tanker.

Jeg ønsker dig og din bror al mulig held og lykke fremover.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.