Min bror går mig på neverne!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år. Tak for dine pæne ord til BørneBrevkassen. Det er fint, at du skriver igen, når du synes, du ikke rigtig kunne bruge det svar, du fik tidligere. Du beskriver en situation i din familie, som andre med søskende, der fylder meget, vil nikke genkendende til. Det kan nemlig være rigtig svært at have en bror eller søster, som forældrene af en eller anden grund vælger at tage sig meget af. - Og selv om din bror nu er voksen er situationen stadig den samme. Det er godt, at du og dine forældre har snakket meget om det gennem årene, men når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det måske ikke helt er gået op for dem, hvor svært du har det... Jeg kan læse af dit brev, at du holder af din bror, og at du vil ham det bedste. Men samtidig har du som alle andre mennesker også brug for at føle dig set og værdsat. Måske er det blevet særlig slemt for dig nu, hvor du skal konfirmeres? Det er jo din dag, hvor du skal være i centrum, og måske er du bange for, at din bror også denne dag vil løbe med opmærksomheden? Han har jo på forhånd fortalt dig om sin mening om din konfirmation. (Hvilket jeg godt kan forstå, du blev ked af- det synes jeg på ingen måde var i orden af ham!) Selv om du har talt meget med dine forældre, vil jeg foreslå, at du gør det igen. Tror du, du ville kunne finde kræfter til det? Måske skulle du vise dem dit brev og mit svar? Og måske skulle I især tale om, hvordan du selv tror, du kan få en god konfirmationsdag? Inden du taler med dine forældre, kunne det være en idé, at du skriver ned, hvad du godt kunne tænke dig af ændringer, så dine forældre kan se, hvad det er, du gerne vil. Så de kan se, at du ikke er ude på bare at beklage dig, men at du har nogle forslag til, hvordan det kan blive bedre for dig at være i din familie. I forhold til det med at dine forældre pålægger dig tavshed overfor dine veninder, så tror jeg også, det vil være godt, hvis I kunne få snakket om det. Jeg gætter på, at de nok ikke er klar over, hvor stor en byrde det forbud lægger på dine skuldre, men jeg kan godt forstå, du har brug for at tale med andre om det. - Det ville de fleste have brug for i den situation. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.