Min bror er voldelig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

Jeg kan godt forstå, at du skriver til os. Det holder jo ikke i længden, at du og din bror har det på den måde, når I er alene hjemme.

Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det og vred, da din bror spyttede på dig.

Din bror må ikke slå dig, holde dig fast og den slags…. det er klart, at du bliver nødt til at forsvare dig, når din bror opfører sig voldeligt.

Ud fra det du beskriver, kan jeg se, at dine forældre ikke forstår alvoren, når du taler med dem.

Du må prøve at få ‘hul igennem’ til dine forældre ved at tage fat i dem på en anden måde, end du plejer. For eksempel kunne det måske være en mulighed at sende dine forældre et brev – der ligner det brev, du har skrevet til mig. Du beskriver så fint, hvad der foregår mellem dig og din bror, når dine forældre ikke ser det. Jeg tænker, at sådan et brev nok vil gøre indtryk på dine forældre.

En mulighed er også at alliere dig med en god bedsteforælder eller tante… eller bare en voksen lidt længere ude i familien, der kan hjælpe dig med at tale med dine forældre. Men nu ved jeg ikke, om det er en mulighed for dig – jeg kender jo ikke til din familie.

Måske føles det bedre for dig, at bruge en god lærer i skolen – hvis du har sådan en. Måske kan læreren på samme måde hjælpe dig med at forklare dine forældre, at du er utryg ved at være alene med din bror.

Du har også den mulighed at ringe ind til os på tlf. 116 111. Her kan du ‘øve’ dig lidt på at tale om situationen hjemme – og måske få flere gode råd og forslag til, hvordan du kan trænge igennem til dine forældre.

Jeg ved, at det er muligt at finde sammen som bror og søster – selvom man i perioder har været uvenner og haft store konflikter. Jeg tror, at der vil være en god chance for, at I vil komme til at tale bedre sammen. Du skriver nemlig, at det aldrig er ‘helt alvorligt’ mellem jer.

Jeg tror derfor, at du og din bror finder ud af at tale sammen igen – I skal nok bare have lidt hjælp fra en voksen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.