Brev
Min bror
Hej, jeg er et barn der har brug for hjælp.
Jeg er vokset op i en rimelig normal familie hvor jeg har to søskende og en mor og en far, men desværre er min far syg med en hjernesygdom. Det er ikke det der er mit problem men jeg ville bare lige nævne det.
Mit problem er min bror. Han er blevet 15 og er begyndt at være en virkelig dårlig storebror. Jeg elsker ham virkelig højt, men han er der ikke for mig længere, og det er det der er mit problem.
Han har fået en kæreste og jeg hader hende. Hun er en diva og taler grimt om mig sammen med min bror. Jeg har det virkelig dårligt om det og det er ikke bare det.
Han er også begyndt at kalde mig ting som kælling og nar, og slår mig. Jeg har prøvet at snakke med min mor men hun siger bare at han er teenager. Han er vildt upassende og tager på ingen måde hensyn.
Jeg har det simpelthen så skidt for jeg savner min bror som jeg kunne leje med, og som måske kunne være lidt ond, men jeg elsker ham.
Jeg håber at dr er nogen der vil hjælpe for jeg har gået inde med den her følelse alt for længe.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årig pige
Hvor er det godt, at du valgte at skrive herind, for at få et godt råd.
Nogen gange, når der sker ting i familien går det ud over andre ting. Som du selv skriver har du “mistet” den storebror, du havde før han fik en kæreste. Det er en sorg og et savn fra din side, som er så forståeligt – hvem ville ikke savne det?
Det er rigtig ærgerligt, at han kalder dig grimme ting, og du føler han er upassende. Selvom din mor siger, at han bare er teenager, skal du ikke finde dig i at blive kaldt grimme ting eller bliver slået. Når du er hjemme hos dig selv, skal du kunne føle dig tryg og godt tilpas.
Jeg vil foreslå, at du taler med din mor igen. Fortæl hende hvor ked af det du bliver, når din bror behandler dig på den måde. Fortæl hende at du savner din “gamle” storbror, som lavede hyggelige ting sammen med dig.
Samtidig må du nok finde dig i, at din storebror også bruger sin energi på andre ting. Når søskende bliver teenagere sker der mange forandringer med dem. Forandringer som de også selv skal vænne sig til.
Man siger nogen gange, at teenagere er uden for rækkevidde i en årrække – det betyder egentligt bare, at de er optaget af dem selv og deres venner.
Men det er selvfølgelig ikke en undskyldning for, at behandle alle andre dårligt – men det kan være en forklaring.
Hvis du har mulighed for at tale med din storebror, kunne du måske forklare ham, at du savner at lave ting sammen med ham. Måske tænker han slet ikke over det.
Det kan være rart at tænke på, at din brors ændrede opførsel ikke betyder,  at du har mistet ham ‘for evigt’. De allerfleste oplever at finde sammen med deres søskende igen på et senere tidspunkt.
Du er også velkommen til, at ringe ind til børnetelefonen og tale med en af vores rådgivere. De kan tale det hele igennem sammen med dig, og give dig nogle flere ideer til, hvad du kan gøre.
Kærlig hilsen
børnetelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.