Min biologiske far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver til os. For du går rundt og har det svært pga din far.

Jeg kan godt forstå du bliver forvirret og usikker, når din far skriver til dig om at mødes. En far, du ikke har haft kontakt med i 10 år, og som du jo slet ikke kender mere.

Det må have været hårdt for dig at vide, din far ikke ville se dig og sine andre 3 børn. Tanker om, hvorfor han ikke ville det, har fyldt i dit liv. Det kan være en stor sorg ikke at se sin far. Det hører vi fra rigtig mange børn og unge på BørneTelefonen.

Jeg kan godt forstå, at det må være svært at forklare til andre børn, hvor din far er, når han forsvandt, du var lille.

Der kan jo være mange årsager til, at han har taget det valg dengang. Jeg kan kun gætte på, hvad der kan være sket. Måske har han været uvenner med din mor, eller måske selv haft det svært, siden han har taget så drastisk en beslutning.

Men uanset hvorfor han har gjort det. Så står du nu i en situation, hvor du pludselig skal beslutte, om du vil se din far igen.

Jeg synes det er et meget stort ansvar han giver dig. At du bare kan sige til, så er han klar til at se dig igen. Efter 10 år!

Det er klart, at alle mulige følelser og tanker vrimler rundt og du ikke kan finde fred, til at have en hverdag som du plejer, hvor du spiser og har det godt.

Jeg tænker, at det er en naturlig reaktion, hvis man som du oplever et stærkt ubehag, at maven ligesom snører sig sammen og du ikke har appetit. Det kan sagtens være forbigående og behøver ikke ende med en spiseforstyrrelse.

Det er kroppens måde at reagerer på, når man bliver udsat for et stærkt pres. Kroppen gør sig klar til at kæmpe eller flygte, som om der er en fare på færde.
Når du får fred og ro igen, så tror jeg din appetit vil komme tilbage.

Jeg synes ikke det er i orden at udsætte dig for det pres og jeg undrer mig lidt over, hvor din mor er henne i alt det her?

Ved hun godt at din far har skrevet til dig? Hvis hun ikke ved det, så vil jeg foreslå dig at du får snakket med hende om det. Du skal ikke være alene om, at tage så stor en beslutning, om du skal mødes med din far igen.

Hvis du ikke tror, du kan tale med din mor. Er der så andre voksne du kan tale med omkring din situation? Måske en lærer på din skole?

Jeg håber virkelig for dig, at du finder en voksen der kan hjælpe dig, og som du kan tale med om, hvordan du har det. En voksen der vil hjælpe dig til at finde ro. En voksen der tager ansvar for dig og hjælper dig med at finde ud af, om du vil se din far igen eller ej.

Jeg vil også sige til dig, at du behøver ikke svare din far, selvom han har skrevet.
Hvis du gerne vil svare ham, kan du måske skrive til ham, at han skal snakke med din mor først?

Du er meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, så kan vi hjælpe dig med at få ro på dine tanker og hvad du kan gøre.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.