Min bedstemor kigger i mine ting

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 12 årige pige

Jeg kan godt forstå, at du har det underligt med, at din bedstemor har kigget i dine ting. Det skal hun selvfølgelig heller ikke - og du har ret i, at det jo er dine private ting.

Nogen gange gør voksne, og især lidt ældre mennesker, nogle ting som de ikke rigtig tænker over - din bedstemor har sikkert bare gået lidt rundt inde på dit værelse og uden at tænke sig om, åbnet nogle skuffer og kigget lidt i dem.

Jeg forestiller mig, at det er ubetænksomhed fra hendes side - men derfor kan det alligevel godt føles krænkende. Og hun burde jo faktisk vide, at hun kigger i dine private ting uden at få lov til det. Det virker også lidt til at hun nok ved, at det var forkert. Især med den måde, hun reagerede, da du kom ud af badeværelset.

Du kan overveje om du vil fortælle din bedstemor det, så I kan få jer en lille snak om situationen. Eller du kan overveje om du bare skal lade det ligge, og ikke tænke mere over det.

Måske kan du også tale med din mor om det, og høre hvad hun siger. Hun kender sikkert din bedstemor godt nok til, at kunne bedømme situationen.

Nogen gange hjælper det også, at skrive et brev med sine tanker - det er ikke altid man behøver, at sende det. Bare det at skrive det, kan være nok til at få styr på ens tanker og følelser. Hvis du har det bedst med at din bedstemor ved, hvordan du oplevede det, så er det en idé at få det sagt eller skrevet, så kan hun give sin version af det, der skete den dag. Hvis hun har kigget, så får hun også mulighed for at sige undskyld.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.