Mig og mine forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt du skriver, når du har det sådan. Sikke nogen svære følelser du slås med.

Jeg kan godt forstå det er svært for dig at finde ud af hvad du skal gøre. Det er nogle rigtig tunge følelser du bakser med og det har du brug for hjælp til at tackle. Derfor er det rigtig godt du har fundet modet til at bede om hjælp.

Jeg synes du er utrolig god til at fortælle hvordan du oplever at have en spiseforstyrrelse. Jeg bliver så glad når jeg læser at du ‘rigtig gerne vil ud af det’. Du kalder spiseforstyrrelsen for en sygdom, og jeg kan se i dit brev at du kæmper, og det er bare så flot.

Det viser mig at du er en rigtig sej pige, der gerne vil tage imod hjælp. Samtidig kan jeg læse, at du synes det er rigtig svært for dig, at bekæmpe de tanker du har. Du skal vide at selv når spiseforstyrrelsen har ‘bidt sig godt fast’ er det muligt at få det bedre. Hvis man får en hjælp, man kan bruge, vil spiseforstyrrelsen nemlig langsomt slippe sit tag. Mange har oplevet at få det bedre, selvom de har haft det ligesom dig. Det kan være rart at tænke på.

Dine forældres måde at behandle dig på, viser mig at de tænker meget på dig. Hvis jeg var din mor eller far ville jeg ønske, at du fortalte mig hvordan du har det. Måske ser de ud som om de er sure, når de egentlig er bange og bekymrede for dig. Har du mon overvejet det? Uanset hvad, så er det selvfølgelig aldrig okay når forældre truer. Eller gør noget som gør det endnu sværere for dig at bekæmpe spiseforstyrrelsen. Jeg fornemmer at dine forældre godt kunne bruge noget hjælp til, hvordan de kan være en god støtte for dig.

Jeg kan godt forstå, det er hårdt for dig, at du føler dig ‘overvåget’ af dine forældre. Mon du har snakket med dem om hvordan du får det, når de presser dig og truer dig med indlæggelse? Du kan jo overveje at vise dit brev? Jeg synes nemlig du er utrolig god til at beskrive dine følelser og hvordan du oplever at have spiseforstyrrelse. Du er også god til at fortælle hvad dine forældres opførsel gør ved dig. Måske kan du også vise mit svar, hvis du synes.

Hvis dig og dine forældre har brug for rådgivning og svar på spørgsmål omkring spiseforstyrelser, så vil jeg anbefale dig/jer at kontakte Landsforeningen for Spiseforstyrrelser. De er rigtig dygtige til at rådgive unge og forældre, hvor der er problemer med spisning. Deres hjemmeside finder du her: Spiseforstyrrelser

Husk på at du allerede er på vej. Du viser at du er villig til at modtage hjælp til det der er svært. Det er sejt, for det er ikke meningen at man skal klare så svære udfordringer alene. Husk på at du er en sej og stærk pige, og at du allerede har vist stort mod ved at skrive herind. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen igen, hvis du har brug for det. Dem på LMS står også klar til at hjælpe både dig og dine forældre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.