Mig og min mors forhold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Du beskriver, at du har et anspændt forhold til din mor og at du bliver såret og irriteret på hende. Jeg er nysgerrig på om det altid har været sådan mellem jer eller om der er kommet flere skænderier på det sidste?

Jeg spørger fordi, at diskussioner og skænderier ofte dukker op, når man bliver teenager. Dels fordi, at ens forældre ikke helt kan følge med i, at man ikke helt er et lille barn, men er blevet ung og har egne meninger om tingene. Samtidig sker der sikkert også mange ting både inden i dig og i dit liv, nu hvor du er ved at blive ældre. Mange unge kan godt opleve at teenageårene er fyldt med skænderier og uoverensstemmelser mellem dem og deres forældre. Det er en tid, hvor man er i gang med at blive mere selvstændig samtidig med at man på andre punkter stadig er et barn. Det kan skabe forvirring indeni, men også være forvirrende for forældrene. Mon det er noget, du kan snakke med dine veninder om, og måske også din mor eller andre voksne omkring dig?

Du skriver, at I har svært ved at tale om følelser og personlige ting. Det lyder til, at du godt kunne tænke dig, at I blev bedre til det? Ville du kunne fortælle din mor, at du har behov for, at I taler mere om de ting, der rører sig inden i dig og hvordan ville hun mon reagere?

Hvis du har mod til det, ville det også være rigtig godt, hvis du fortæller din mor, at du bliver såret når I har skændtes. At det fylder inde i dig og at du ikke bare kan lægge det på hylden, som det ser ud til hun kan. Hvis det er svært at sige, kan du måske vise dit brev og mit svar eller sms'e det til hende?

Mon der er nogle tidspunkter, hvor du synes, I har det godt sammen? Måske er der noget I er særligt gode til sammen. Det kan være alt fra at shoppe, samarbejde, gå ture, se film, eller lægge puslespil - altså alt muligt, som I er gode til eller rart at lave sammen. Hvis du kan komme i tanke om det, så se om I kan skabe flere gode stunder sammen. Måske kan du sige til din mor, at de ting som er rare at lave sammen, vil du gerne have at I gør noget mere. Så hun ved, at du savner de gode ting I har sammen, eller at I skal finde nogle ting, som I kan lave sammen.

En gå tur sammen, er tit en god måde at få snakket om tingene, følelser og tanker. Det kan også være at spørge hinanden; 'Har du haft en god dag?, Hvordan har din dag været? eller måske kan du sige til din mor: 'Vil du høre, hvordan min dag har været?' - Måske din mor begynder at fortså, at du har brug for at snakke med hende?

Husk at du altid er velkommen til at ringe eller sms'e ind til Børnetelefonen på 116111 eller logge Chatten. Vi er klar til at snakke med dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.