Mig og min mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev. Dit brev beskriver rigtigt flot, hvordan du har det lige nu, og jeg kan godt forstå, du skriver: ”Hjælp mig”.
Jeg kan godt læse, at det er rigtigt svært for dig derhjemme, men jeg vil gerne rose dig for at holde modet oppe hos dig selv ved, som du beskriver, at sige gode ting til dig selv, så du lettere kan falde i søvn. Det er også flot, at du har tænkt så meget over at passe på ikke at komme i konflikt med din mor.

Jeg tænker, det er ikke i orden, at du skal tage alle de hensyn til din familie. Det er din mor og far, der er de voksne og skal passe på dig og skabe et hjem, hvor du føler det trygt og kan udvikle dig, som den du er. Sådan lyder det ikke til at være hjemme hos jer lige nu.

Kan det tænkes, at din mor ikke er helt klar over, hvor dårligt du har det og hvad de ting hun siger betyder for dig? Jeg ved godt, at du har forsøgt at snakke med hende, og jeg forstår også godt, at det er svært, når du bliver fyldt med skyld, men det er meget vigtigt, at din mor får at vide, hvad det gør ved dig, når hun behandler dig på den måde, ellers har hun ikke mulighed for at ændre det. Den bedste måde at få startet sådan en snak er, mens der er god stemning mellem jer, og så tænker jeg, det kunne være godt, hvis din far var med til snakken. Han skal også være voksen og passe på dig, jeg kan også forstå dit brev, at du har kunnet søge trøst hos ham, når du har været ked af det. Det lyder til at din far er god at tale med, måske vil det være en idé at tale med ham først, om hvordan du har det - at du har brug for hans hjælp til at tale sammen med din mor, om hvordan det kan bliver rart og trygt for dig i familien. Hvordan vil det mon være?

Det er vigtigt for mig at sige til dig, at sådan som du har det, handler ikke om at det er din skyld. Det er hele familien, som skal blive bedre til at tale sammen og respekterer hinanden. Det betyder ikke, man ikke må diskutere og være uenige og lidt misundelige på sine søskende, for det er helt normalt og sker i alle familier. Sommetider kan det også være at familien har brug for rådgivning for at ændre på tingene. Måske vil det være en idé, at få anonym og gratis rådgivning i jeres kommune?

Du har haft så meget mod, og jeg håber, du vil forsætte med det og bede din mor og far om en snak, så du kan komme til at føle dig velkommen i familien og bevare lysten til livet, for det fortjener du som alle andre unge. Du kan også bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra. Det beskriver flot, hvordan du har det. Det kan være en støtte for dig.

Hvis alt det her er for meget for dig, er du meget velkommen til at ringe ind til os BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne, der er klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.