Brev
Mig og min mor
Hey børnetelefon jeg er en pige på 12 år
Jeg har det meget svært med min mor men jeg har ADD så jeg reagere nogengange meget voldigt og kan godt finde på at ødelægge noget når jeg bliver sur men ja mig og min mor er hele tiden uvenner lige meget hvad det handler om og hun vil ikke have at jeg snakker med min lære om det fordi at når vi er uvenner vil hun have det bliver i familien men hun siger det hele tiden til hendes venner og så prøver de at hjælpe os og det hader jeg og jeg kan ikke helt snakke med min mor fordi at jeg har et meget stort temproman jeg er meget tit ked af det her hjemme
Og ved ikke hvad jeg skal gøre med mig selv
Please hjælp mig!😞
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Der er ikke rart, når man skændes hele tiden. Det lyder som om, at du og din mor ikke er gode til at tale sammen. Jeg får indtrykket af, at du kan blive meget gal, for du skriver, at du nogle gange ødelægger noget. Det lyder også som om, at din mor kan blive meget gal – for selvom hun er voksen, begynder hun at skændes med dig. Jeg tror ikke, at det hjælper dig, når I har  mange skænderier om alt.
Hjælp fra andre kan være en god ting, når man har det sådan i familien. Det lyder også som om, at din mors venner  forsøger at hjælpe. Men det lyder ikke til, at de er gode til det. For du skriver, at du hader det.
Hvorfor tror du, at din mor vil have ‘at det bliver i familien’? Har du spurgt hende om det?
Er hun mon flov over, at hun som voksen måske selv kommer til at råbe og skrige? Er hun måske bange for at andre tænker, at hun ikke er ‘god nok’ som mor? Kan det hænge sammen med, at hun tror, at vennernes hjælp er OK for dig? Er din mor bange for, hvad det vil sige ‘at få hjælp’ for eksempel fra lærere eller andre, der er ansat af kommunen? Gad vide hvad hun tænker.
Uanset hvad: Det er ikke en god ide at lukke sig inde i familien, når man har problemer. Venner er ikke altid de bedste til at hjælpe.
Det er vigtigt, at din lærer ved, hvordan du har det derhjemme! For det påvirker dig, og hvordan du har det – også når du er i skole. En samtale med en god lærer kan være vigtig – for at få det bedre. Læreren kan måske også komme med ideer til, hvad I kan gøre. For læreren kender nok allerede lidt til jeres familie?
Måske vil din mor kunne have gavn af at ringe til ForældreTelefonen på tlf 33 35 55 57 – så kan vi sammen få ideer til, hvordan I kan blive hjulpet. Vi kan tale med hende om de muligheder, I har for at få hjælp.
Du kan også ringe til os, så kan vi sammen lægge en plan for, hvordan du kan tale med din mor og lærer (og måske andre) om dette her.
Kærlig hilsen BrevKassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.