mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak, for dit brev. Jeg kan se, at du har oplevet mange svære ting, som du skal forholde dig til, og jeg kan godt forstå, at dette er svært. Men hvor er det flot, at du har skrevet her, så du kan få lettet dit hjerte og få nogle råd.

Du skriver, at du selv er blevet overfaldet, hvilket selvfølgelig går dig på. Har du mon snakket med nogen om dette? Sådan tænker jeg om mange af de ting, du skriver. Når jeg læser alt, hvad du skriver, tænker jeg først og fremmest, at du har brug for nogen at snakke med. En eller flere fortrolige, som du kan fortælle dine oplevelser og tanker til, og som kan hjælpe dig med at få bearbejdet det. Har du mon én, som du kan forestille dig at snakke med?

Jeg tænker, at en lærer kunne være en god mulighed. En lærer har faktisk pligt til at hjælpe dig, og kan måske kan han/hun hjælpe dig med at få kontakt til nogle fagpersoner, som ved mere om de specifikke ting, du har oplevet.

En anden mulighed kunne være at gå til din læge. Din læge kender til muligheder for psykologhjælp, og hvad der ellers kunne give mening for dig, og kan henvise dig, hvis det er et behov. Jeg er godt klar over, at det er svært at åbne op og tale om alle disse ting, men jeg tror virkelig, at det er den hjælp, du har brug for først og fremmest.

Jeg ved ikke, om du har mulighed for at snakke med dine forældre om, hvordan du har det? Måske er de også påvirkede af, at din mor er blevet stukket ned, og jeres hus brændte, men måske de alligevel kan være en god støtte for dig.

Det bekymrer mig meget, at du skriver, at du cutter, og at du ikke tror, at nogen ville savne dig, hvis du ikke var her mere. Jeg håber, at du trods denne følelse, har nogen omkring dig, som du kan dele disse tanker med. Jeg vil anbefale dig at ringe til BørneTelefonen på 116111, den er åben fra 11 - 23 hver dag, og der sidder folk klar, som gerne vil snakke med dig om alt, hvad du har oplevet.

Kram og tanker fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.