Manglende glæde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Sikke et fint brev, du har skrevet. Du beskriver så fint, de følelser og den forvirring, som mange teenagere oplever. Du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det. Og det er en meget fin evne at have. For det betyder, at du også er rigtig god til at mærke, hvordan du har det.

Du beskriver fx, hvordan glæden særligt udebliver, når du er alene. Jeg tænker, at det kan være forbundet med, at du først her, tager dig tid til at reflektere over livet, og hvordan dit liv matcher dine forventninger til et godt liv.

Som du selv skriver, så ved du godt, at mange teenagere har det lige som dig. Det hører med til teenageårene at opleve mange stærke følelser. Det skyldes, at dine hormoner ændrer sig i disse år – og det påvirker både din psyke og din krop.

Du er også i gang med at frigøre dig fra dine forældre, og det kan nemt føre til skænderier derhjemme. Mange teenagere oplever også, at de på en og samme tid, har lyst til at få forældrenes omsorg og være ”lille igen” samtidig med, at de bare synes, forældrene er SÅ irriterende. På den måde kan man godt komme til at savne sine forældre eller den nærhed, man havde til dem, da man var mindre. Det savn, oplever du måske mere, når din mor har travlt med arbejdet?

Mine tanker efter at have læst dit brev er, at du har mange muligheder for at finde glæden igen. Og at den helt naturligt vil komme tilbage, når den værste teenagetid er ovre. Men du har også mulighed for at gøre noget her og nu. For, som du så fint har mærket, kan du godt mærke glæde, når du er sammen med andre. Du kan altså mærke, at det er godt for dig, at dele oplevelser med andre.

Derfor vil jeg råde dig til at fortælle andre, hvordan du har det. Også selvom du skriver, at du synes, det er svært, og dine tanker er åndssvage. Dine tanker er meget fine – og du reflektere over livet på en måde, som jeg tror, mange vil finde inspirerende.

Mit råd til dig er derfor at finde én i dit liv, hvis mening betyder mere for dig end andres. Det kan være dine forældre, en ven eller en veninde. Få en fortrolig snak. Måske kan du bruge den styrke, du allerede har vist ved at skrive herind og fortælle ham eller hende, hvordan du har det, hvad du går og tænker på, og hvordan det føles at være dig lige nu.

Hvis det er svært at finde en at tale fortroligt med, kan du overveje at tale med din lærer? Du er også altid velkommen til at ringe til en børnerådgiver på telefon 116111.

Jeg vil også råde dig til at tage en snak med din mor. Fortæl, at du kan mærke, at hun er stresset over sit arbejde, og hvad det betyder for dig. Måske vil det være godt for jer begge at få noget tid sammen. Lave noget hyggeligt sammen – bare I to?

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.