Manglen på hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Jeg kan godt se, du virkelig kæmper for at få din familie til at forstå, hvad det er du står i. Jeg forstår godt, at du er frustreret, for jeg kan godt høre på dig, at du virkelig godt kunne tænke dig mere støtte fra dine forældre. Det kan godt være, at du ikke tror, du er god til at sætte ord på dine følelser, men det synes jeg da, du gør utrolig godt i dit brev her. Du er rigtig god til at gøre din situation forståelig for mig, synes jeg. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig til at finde den hjælp, du søger.

Og hvor er det godt, at du reagerer på følelsen af ikke at have nogen, som vil hjælpe, og skriver herind. At du vælger at skrive herind, fortæller mig nemlig, at du endnu ikke har opgivet at finde hjælp.

Mit råd til dig for at finde hjælp er at snakke med din klasselærer eller en anden lærer, som du er tryg ved. Måske kunne i snakke om at finde en lektiecafe. Hvis du føler dig tryg ved at snakke med ham eller hende om lektiecafeen, kunne du måske finde noget af det mod, som du har vist ved at skrive herind, til at fortælle om dine tanker om at være 4 års undervisning bagud. Husk at få spurgt helt konkret ind til, om hun eller han oplever det som problem i forhold til, hvordan du klarer dig i skolen.

Grunden til jeg råder dig til at snakke med din lærer er, at læreren kan indstille dig til ekstra hjælp, hvis det virker nødvendigt.

I forhold til at finde hjælp andre steder i dit liv, ved jeg at flere kommuner har grupper, hvor børn med samme problematikker, diagnoser og lignende, mødes og støtter hinanden i de udfordringer, som de kæmper med. Måske har din kommune har et lignende tilbud.

Hvis du ønsker hjælp til at undersøge det, er du altid velkommen til at ringe til en af vores søde rådgivere på BørneTelefonen på nummer 116 111

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.