Mangel på respekt i familien

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev, hvori du beskriver et skænderifuldt forhold til din lillebror. Du er selv kommet frem til, at du tror, det er fordi I mangler noget respekt for hinanden. Dette får mig til at tænke, at det er noget, du har tænkt meget over, og du kan se jeres situation udefra – det er flot! At du selv er kommet frem til årsagen omkring, hvorfor I skændes, får mig til at tænke, at du allerede har taget et stort skridt i den rigtige retning.

Det er rigtig normalt for søskende at skændes af og til. I nogle perioder kan det være helt slemt, og andre perioder kan være rigtig gode. Det er også helt ok, at man ikke altid er de bedste venner.

Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne prøve at give dig nogle råd til, hvordan dig og din lillebror kan få noget respekt for hinanden og forhåbentlig ikke skændes så meget.

Måske kan du prøve at komme i tanke om alle de ting, du godt kan lide at lave sammen med din lillebror? Og hvad I kan bruge hinanden til, som betyder noget for jer begge to? Du skriver, I har det godt, når I ser film sammen. Netop sådanne øjeblikke, tænker jeg, er vigtige at holde fast i, så I får flere af de gode øjeblikke sammen. Og når det går skævt, kan du prøve at øve dig i at stoppe det, før I ender med at slås.

Du siger, at du ikke er så lydhør for din mors ideer, når du er sur. Men hvad hvis du prøvede at tale med hende på et tidspunkt, hvor du ikke er sur? En anden idé kunne være at prøve at snakke med dine veninder. Måske er de eller har de prøvet lignende situation og kan komme med nogle gode råd til, hvordan det kan blive bedre.

Mange venlige hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.