Mangel på omsorg

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år.

Vi har alle sammen brug for kærlighed og omsorg fra vores nærmeste familie. Det er meget forskelligt, hvordan vi har brug for det. Du har i en alder af 12 år, fundet ud af, at du har brug for den fysiske kontakt, som f.eks. et kram. Det er super flot af dig, at du allerede kan sætte ord på, at det er det, du har brug for.

Din far har måske allerede været klar over, at du har brug for det, siden han italesætter, at han ikke kan give dig det samme som din mor kan. Selvom din far godt ved, at du har brug for et kram, så synes jeg faktisk godt, at du kan sige det til ham. Du kan måske sige følgende: " Far jeg har brug for et kram, det ville simpelthen gøre mig så glad, hvis du kunne give mig en krammer." På den måde gør du det helt tydeligt over for din far, hvad du har brug for lige i øjeblikket.

Der er mange mennesker, der er dårlig til fysisk kontakt ligesom din far. Det er der intet unormalt i. Når man ikke bryder sig om den fysiske kontakt, så tænker man måske ikke lige over, at andre kan have brug for det. Så hvis du kunne sige til din far, når du har brug for et kram, så tror og håber jeg han vil stå klar med åbne arme.

Gad vide om dine forældre bor tæt på hinanden? Kunne du måske besøge din mor noget oftere, så du fik lidt ekstra omsorg?
Når man er syg, så har man brug for ekstra omsorg. Selv voksne mennesker, der bliver syge tænker på, hvor dejligt det ville være, hvis deres mor eller far var der, til at passe lidt på det dem. Så når man er syg, så er man lidt ekstra følsom og har brug for den ekstra omsorg. Næste gang du bliver syg, kunne du så være hos din mor måske?

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig lidt. Husk på, at der er intet unormalt i at have brug for et kram fra ens mor eller far. Hvis du mærker, at du bliver ved med at være ked af det og din far ikke kan give dig den omsorg, som du har brug for, har du så mulighed for at flytte tilbage til din mor, eller der måske kan findes en ordning, hvor du er mere hos din mor?

En kæmpe krammer herfra BørneTelefonen til dig.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.