mange regler og sur mor

Brevet er anonymiseret af redaktionen

Hej.
Jeg er 15 år gammel. Jeg står i den situation at min mor er rigtig sur næsten hele tiden faktisk. udover det har hun også rigtig mange regler som jeg ikke føler jeg kan leve op til. Jeg tror hun har en form for ocd men det er ikke diagnosticeret. Fx skal vi tørre brættet af efter toilet, vi må ikke gå i skabene eller lave mad, vi skal fnugrulle os hver gang vi har haft vores kat oppe og så støvsuger hun og gør rent flere gange om dagen der er også mange flere ting.

Jeg kan næsten ikke holde ud at skulle følge alle disse regler og jeg føler også det går ud over mit fremtidige liv da jeg ikke har lært rigtig at lave mad eller vaske tøj eller noget anden praktisk i den stil og jeg er altså 15 år gammel.

min far bor langt væk og ham ser jeg kun sjældent derfor er det ikke en mulighed at trække mig dertil jeg har også har venner og alt ting her, hvor jeg bor.

Hvis jeg prøver at snakke med min mor om nogle af de her ting bliver hun rigtig sur og kan finde på at begynde at græde, det gør også mig helt vildt ked af det og derfor har jeg ikke lyst til at konfrontere hende med disse ting. Jeg tror måske hun er lidt stresset lige for tiden med arbejde og sådan men jeg kan slet ikke komme ind til hende og det synes jeg egentlig heller ikke jeg behøves for jeg er kun 15 år og jeg vil stadig gerne have lov at være barn. jeg synes egetlig det er hende der skulle komme til mig og spørge om jeg var glad og sådan som en mor gør men det er lidt omvendt. Jeg kunne måske godt bruge lidt omsog og kærlighed for jeg føler mig også en smule ensom og trist lige for tiden og jeg græder også ofte men det er der ikke nogen der spørge ind til.

Hun sagde også en gang sådan flere gange om dagen at hun elskede mig og det gør hun ikke rigtig mere. Selvfølgelig ved jeg godt hun elsker mig men det gør bare ondt at hun ikke siger det så meget mere. Jeg savner virkelig at have den her glade kærlige mor.

Jeg har tre søskende, som jeg har snakket om de her ting med og de er helt enige vi kan bare ikke finde ud af hvad vi skal gøre for at få vores dejlige mor tilbage. hun kan godt have nogen gode dage men de er bare færre end før i tiden.

Jeg føler også der skal mindre og mindre til at gøre hende helt sur eller ked af det og der er virkelig frustrerende at føle man hele tiden gør noget forkert

Håber du kan hjælpe mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Det er godt du skriver, for det lyder til at det er svært at være dig lige nu. Samtidig kan jeg læse, at du er en pige der reflekterer meget over dit liv. Jeg ligger især mærke til, at du har en stor omsorg for din mor. Selvom jeg kan høre, du godt ved, at det ikke dit ansvar, om din mor har det godt, lyder det til at det stadig svært for dig, at få det DU har brug for.

Du lyder som en super omsorgsfuld og kærlig pige, og du skal også selv have kærlighed og omsorg. En der passer på dig, når du er ensom og trist. Du skal ikke være alene med alle der her ting selv.

Du fortæller du har talt med dine søskende, og det er så dejligt at i kan støtte hinanden. Jeg tænker, om det kan være en løsning at i sammen aftaler et møde med jeres mor, hvor i fortæller hende hvordan i har det. Hvis i er bange for om hun bliver sur, kunne i måske skrive et brev, hvor i hver især beskriver jeres bekymring. Hvordan det er svært for jer, som situationen ser ud lige nu derhjemme.

Det kan være en rigtig god ide at fortælle om, hvad det er, der gør jer kede af det, og hvordan i godt kunne tænke jer, at det var anderledes. Du beskriver for eksempel at du virkelig savner den her glade kærlige mor.  Måske kan i forslå et møde dagen efter at hun har fået brevet eller om aftenen, så hun lige har haft noget tid til at tage det ind.

Det er nogen gange sådan, at når mennesker bliver vrede, så er der rigtigt tit noget ked af det hed, lige nedenunder. Det er måske også det du har oplevet når du har prøvet at snakke med hende tidligere.

Måske er din mor stresset lige nu, og måske har hun en form for – og grad af – OCD, der går ud over hendes evne til at være en god mod for jer. Som du selv skriver, så mister du (og dine søskende) mange muligheder for at lære at klare jeg selv. I savner også en glad og nærværende mor.

Du og dine søskende har mulighed for at kontakte jeres familielæge for en samtale om jeres situation hjemme og jeres mor. Det kan måske føles som et stort skridt, men I skal vide, at det er en mulighed. Lægen har et godt overblik over muligheder i kommunen.

Det er din mors ansvar at tage vare på sig selv og på dig og dine søskende. Har hun det svært, er det hendes ansvar at få noget hjælp. Kan hun ikke skaffe hjælp til sig selv, må I selv gøre noget.

Du og dine søskende kan også i første omgang vælge at tage et mindre skridt. Mon du har en anden tryg voksen du kan tale med. Måske en bedsteforælder eller en moster. En der kan hjælpe dig og støtte hende, så hun kan få noget hjælp, så hun kan være der for dig og blive den kærlige glade mor igen. Måske denne voksen også kunne være med til et eventuelt møde med din mor?

Du skriver du har venner i Jylland og jeg tænker på, om du mon har en god veninde eller ven som kan støtte dig. Måske er det også muligt at du kontakter din far, når det er rigtigt svært. Det er ikke sikkert du har lyst til at dele ting om din mor, men måske kan du dele ting om dig og måske få et tættere forhold til ham. Var det en mulighed?

Du er rigtigt god til at formulere dig og sætte ord på dine følelser i dit brev. Du har også vist at du er god til at søge hjælp, både ved at tale med  dine søskende og ved at skrive herind. Det er den styrke du kan bruge, hvis du vælger at lave et møde med din mor eller at kontakte en anden voksen eller en veninde. Samtidig ser jeg også, at du er fyldt med kærlighed og et stort ønske om at det skal blive anderledes. Og jeg ved at der ofte er en vej ud af problemerne, selvom det ikke føles sådan.

Jeg håber du kan bruge mine forslag. Husk du er velkommen til at skrive herind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.