Mange problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Det lyder som om dine forældres skænderier fylder rigtig meget.

Der er så mange børn og unge, der bliver “fanget” mellem deres forældre, når de er uvenner. Nu foregår det bare gennem dig, som om du var en ledning, der forbandt stikkontakten med en lampe eller brødrister, så der kom strøm til dem. Det må være svært for dig.

Har du mon prøvet at fortælle dine forældre, hvordan du oplever deres skænderier? At det gør dig rigtig ked af det?

Det er ikke sikkert, at de ved, at hvor meget det fylder -og det er ikke sikkert, at de ved, hvordan det påvirker dig. Derfor er det vigtigt, at du fortæller dem det.

Jeg kan også godt forstå, at det må være rigtig svært at være flyttet, for det tager jo lidt tid at opbygge nye venskaber. Og jeg kan godt forstå, at du savner din veninde på Fyn rigtig meget. Kunne du mon tale med dine forældre om, hvordan du og din veninde kan komme til at ses mere? Måske kunne du fx lære selv at tage toget over til hende?

Jeg kunne forestille mig, at du har ekstra brug for tætte venner, der hvor du bor, nu hvor du har det svært. Det kan føles enormt ensomt ikke at kende nogen særlig godt, når man har brug for at have nogen at tale med i svære situationer.

Måske kunne du tale om det med din klasselærer eller en anden voksen på skolen, så du kan få noget hjælp til at komme godt ind i din nye klasse.
Du skal selvfølgelig selv vise de andre, at du har lyst til det, men de andre skal også være åbne overfor at lade dig komme ind. Og det kan være svært. Det kan også godt være, at de har brug for hjælp til det. Sådan er det ofte, når der starter en ny i klassen.

Din klasselærer eller den anden voksne vil også kunne hjælpe dig med de familiemæssige problemer. Det betyder, at de kan tage kontakt til dine forældre og fortælle dem, at du er rigtig ked af, at de skændes igennem dig.

Det er faktisk sådan, at skolen er forpligtet til at hjælpe dig, hvis du har det svært. Så du kan roligt fortælle dem, at du har brug for hjælp.
Kan du ikke lide at sige det mundtligt, så skriv på ElevIntra. Det er dine lærere vant, at deres elever gør engang imellem. Og jeg vil endda påstå, at de vil blive decideret glade for at få sådan en besked, så de kan se, at du har brug for hjælp og omsorg.

Det er nemlig ikke alle ting, de voksne opdager af sig selv. De skal lige hjælpes lidt på vej.

De voksne på skolen er vant til at håndtere både skilsmisseproblemer og opbygning af venskaber. Og der er rigtig meget, de kan gøre, hvis du tør betro dig til dem.
Din klasse behøver ikke engang at vide, at du har bedt læreren om hjælp. Det kan du bare sige til din lærer, hvis det er sådan, du ønsker det.

Til sidst vil jeg sige, at hvis du har brug for at tale med en voksen, som ikke er dine forældre eller nogen fra skolen, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Her er du 100% anonym, og vi vil rigtig gerne tale med dig.
Nummeret er 116111. Tøv endelig ikke med at ringe.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.