Magter ik mere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev og indsigten i din historie. Det er meget velbeskrevet. Du er god til at fortælle og beskrive.

Jeg tror, at du har masser af ressourcer, du bare ikke får udnyttet, fordi du har det rigtig skidt lige nu. Dermed ment, at hvis du nogle gange føler, at det hele er håbløst, så vil jeg lige sige, at det er det ikke. Og DU er heller ikke håbløs. Jeg synes, at det lyder som om, at der er gang i en plan for, hvad der skal ske fremover. Så der er lys forude.

Forestil dig, at du lige nu befinder dig i en mørk tunnel, men at der er lys for enden af den. En tunnel fører altid frem mod en åbning, og frem mod lyset. Uanset hvor mørkt der er.

Du skriver, at du ved, at dine problemer ikke er særlig store, men at de fylder meget for dig. Jeg synes bestemt ikke, at dine problemer er små, for du er ramt på rigtig mange områder: Du er ramt på hjemmefronten, forældrefronten (din far især), skolefronten, venskabsfronten, selvværdsfronten og motivationsfronten.

Det lyder som om, du er endt i en krisesituation, som du afgjort bør have hjælp til at komme ud af.
Dels har forholdet til din far været meget usundt for dig. Og det er ikke noget, man som barn eller ung bare kan håndtere uden videre. Det sætter sine spor, når en forælder ikke lever op til de helt almindelige forældrekrav. Og det har din far ikke gjort. Det i sig selv skal du have hjælp til at komme igennem, så det ikke påvirker dig alt for langt ind i dit ungdoms- eller voksenliv.

Det lyder som en rigtig god idé at komme på efterskole. Her vil du netop få mulighed for at starte på en frisk. Og det virker som om, at det er det, der skal til. Du trænger til at få vendt op og ned på den tilstand, du befinder dig i nu. Så jeg håber meget, at det lykkes kommunen at finde en plads + midlerne til det.

Du bekymrer dig om, hvad der skal ske, når året så er omme. Det kan jeg godt forstå. Men når der er gået et år på en efterskole, så vil du have opbygget en masse nye relationer, hvilket er rigtig vigtigt, så du kan få en følelse af at høre sammen med nogen.

Du vil også være et år ældre efter et efterskoleophold. Og du vil få en pause fra din nuværende verden. Derfor vil du være bedre til at takle de problemstillinger, du nu oplever. Og ja, så er der jo faktisk også mulighed for at gå på efterskole i 10. klasse også.

Lige nu er der ca. fire måneder, til næste skoleår starter. Og indtil da skal du selvfølgelig ikke bare ligge og græde og føle, at livet er svært. Det er helt uholdbart for dig. Du skal have hjælp til at få det bedre, så det netop ikke bliver værre.

Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får fortalt din mor, hvor slemt du egentlig har det, så hun kan hjælpe dig med at få den rette hjælp. Det lyder også som om, at du gerne vil have en afklaring på, om du har ADHD. Det kan jeg godt forstå. Og det burde ikke være noget problem at blive testet for netop dét. Det synes jeg, at du skal forlange. Tal med den lærer, der hjemmeunderviser dig.

Det er også sådan, at Børns Vilkår kan hjælpe dig. Du kan få det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, der er godt inde i loven og børns rettigheder. Bisidderen kan hjælpe dig med at få talt med din kommune om alt det, der sker omkring dig. Bisidderen mødes med dig og hjælper dig med at få struktur på, hvad du har af handlemuligheder. Og han/hun tager med dig til møder på kommunen.
Tilbudet er gratis!! Du skal bare kontakte BørneTelefonen på telefon 116111.

Jeg vil i det hele taget anbefale dig at kontakte BørneTelefonen sådan generelt for at få talt om din situation. VI vil altid gerne lytte og rådgive. Men andre ord: Vi er der for dig! Gør endelig brug af os. Vi er der for DIN skyld!

De allerbedste ønsker for din fremtid.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.