Mærketøj…?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11 årige pige

Jeg kan se, at du har følelser på spil i det her. Derfor er det også så sejt, at du skriver ind til Brevkassen, for at få nogle råd til hvad du kan gøre.

Når man er en del af et fællesskab, hvor f.eks. mærketøj får betydning, som noget der er godt eller skidt, så er det klart, at man bekymrer sig om det. For man kan få følelsen af, at mærkevarer bestemmer, om man er inde eller ude af venindegruppen. Og det fortæller mig, at der måske i jeres venskab er nogle problemer, som gør, at det er svært at være sig selv.

Der er mange børn og unge, både drenge og piger, som også føler et pres for at skulle gå i det ”rigtige tøj”. Det er helt naturligt, at man gerne vil have mærketøj, hvis man føler det har en betydning for, om man er en del af fællesskabet.

Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du har prøvet at tale med dine forældre om det. Men de kan ikke rigtigt forstå det, og synes mærketøj og dyre ting er noget pjat. Du nævner at du gerne vil bruge dine egne penge, men det får du ikke lov til.

Mon du har mod på at tale med dine forældre om det endnu en gang? Nogle gange skal forældre høre ting flere gange før du forstår hvordan man har det.

Du kan måske fortælle dem, at du gerne vil sige noget vigtigt og at du vil tale først, uden de afbryder. På den måde kan du fortælle alle dine tanker og følelser færdigt og så kan de snakke bagefter.

Det kan være du kan fortælle dine forældre om, at du rigtig gerne selv vil bestemme, hvad du køber for dine egne penge. Og hvor meget det betyder for dig, at få lov til at købe noget mærketøj for de penge du selv har.

Jeg tænker du også kan prøve at tage en snak med dine veninder om tøj. Du kan snakke med dem om, om det ikke er det vigtigste at man synes tøjet er pænt?

Det kan være dine veninder også vil tænke mere over hvad de siger og gør, hvis du fortæller dem, at du føler dig udenfor, fordi du ikke har mærketøj som dem. Det kan være det slet ikke er deres mening.

Jeg håber du kan bruge mine forslag, og at du har mod på at få snakket både med dine forældre og dine veninder. Du har allerede taget første skridt ved at skrive her ind.

Jeg kan forstå, at du synes mærketøj er rigtig pænt. Men husk på, at billigt tøj sagtens kan være lige så smart og flot som dyrt tøj.

Venlig Hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.