Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Måske spiseforstyrelse?

Jeg skriver fordi at jeg måske har spiseforstyrrelser, jeg ved ikke om jeg har, men når jeg læser på nettet om symptomer kan jeg genkende nogle af tingene.

Jeg spiser rigtig meget, vil gætte på at jeg indtager 2500 kcal om dagen. Min vægt variere mellem 59-60kg og er 169cm høj. Jeg er slet ikke glad for min vægt, jeg vil rigtig gerne ned på de 50-53kg igen.

Jeg har en vane med at spise 3 store positioner mad i stedet for 5 små. Har hørt at det er grunden til at jeg tager på, men kan bare ikke stoppe med at spise mad.

Jeg elsker mad og det er grunden til at jeg spiser så meget. Men hvis jeg spiser for meget, kan jeg finde på at gå på toilettet og tage fingeren i munden. Har gjort det 5-7 gange før, og er bange for at det er blevet til en vane.

Jeg har i de sidste 2 år taget rigtig meget på, jeg gik fra 50kg til 60kg på kort tid, og derfor har jeg haft det meget svært med mig selv. Jeg hader at kigge mig selv på spejlet. Mine lår især er blevet det jeg hader allermest ved mig selv, jeg er begyndt at få deler på kroppen.

Jeg kan heller ikke få mig selv til at begynde at træne. Jeg ved godt at det er den mest sunde måde at tabe sig på, men har ikke motivation nok. Mine venner og familie har prøvet at få mig til at begynde til fitness. Og har set en masse youtube videoer, men kan simpelthen ikke få mig selv til at træne.

Mine forældre ved ikke at jeg kaster op, og ville heller ikke fortælle dem det.

Hilsen en pige på 16 år

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år. 

Når du fortæller om din krop, så tænker jeg slet ikke, at du er overvægtig eller tyk. For mig lyder du om en helt normal pige på 16 år. 

Du skriver, at din krop har forandret sig meget på de sidste to år. Det er der en helt naturlig grund til. Du har måske gættet, hvad det er. Det er nemlig puberteten!
I puberteten er det helt normal, at man som pige tager på i vægt og får nogle nye kvindelige former. Det betyder også at den krop man kender og som man har levet med i mange år, lige pludselig ser helt anerledes ud. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at vænne sig til. 

Men den udvikling kroppen gennemgår i løbet af puberteten, kan vi desværre ikke gøre så meget ved. Men du skal selvfølgelig have det godt med dig selv og med din krop. Et godt trick til at føle sig tilpas i ens krop, det kan være at føle sig sund og smuk. Det kan være mange ting og det er meget individuelt, hvad det præcist er. Langt de fleste bliver gladere for deres kroppe, når de dyrker regelmæssig motion, plejer sig selv og lægger kritikken lidt på hylden, og istedet hylder alt det smukke og det kroppen kan. 

Du skriver, at du ikke gider gå i fitness og så skal du heller ikke det. Der er mange andre måder at få motion på, Du kan f.eks. gå lange tur med veninderne. Danse, hoppe, mediterer, lave yoga - der findeMåske begynde at løbetræne med en veninde eller et familiemedlem. Der er måske også en sport, du kunne tænke dig at begynde til. Der er mange muligheder for at få motion, det gælder bare om at finde den, man selv synes bedst om. 

Det er god idé at lave aftaler med nogen om at dyrke motion. F.eks. aftal med en veninde, at gå en tur eller lav en løbeaftale. Hvis man laver en aftale, så bliver det meget lettere at komme ud af døren og det er en perfekt måde at få vendt verdenssituationen med en veninde på. Altså det at motionere og få talt sammen - samtidigt.  

Jeg tror, at du vil få det meget bedre med din krop, hvis du begynder at lave noget motion et par gange om ugen. Det kan være, at du først mærker glæden ved det efter 10 gange, men så skal det nok også komme. Du vil også opleve, at din krop vil ændre sig ved, at din muskler bliver mere faste og du mærker at du bliver stærkere og mere udholden - uanset hvilken form for motion du vælger, så sker der forandringer. Når man kan se resultater og mærke glæden, så er det, det hele værd. 

Hvis du begynder at dyrke noget motion, kan din appetit og forbrænding også ændre sig. Hvis du løber en tur, kan det være, at du mærker, at du bliver mega hurtig sulten. Hvis du gør det, kan det være en god idé at spise et stykke frugt ca. 30 min før du skal løbe eller lave anden sport. Det kan også være, at din krop slet ikke har behov for det, men har behov for et stykke frugt efter motionen. Du finder ligeså stille ud af, hvad din krop har behov for. Ved at spise lidt før træning eller efter, måske begge ting, så vil du måske spise mindre til hovedmåltiderne.

Det kan også være, at du oplever at blive mere sulten, fordi din krop begynder at bruge mere energi. Det skal du ikke blive forskrækket over. Når man er sulten, så skal man spise, så gælder det om at finde ud af, hvad der er godt at spise. Både motion og den sunde kost er med til at skabe fysiske forandringer - men også mentalt får man ofte større overskud, koncentration og udholdenhed. Kosten kan dine forældre helt sikkert hjælpe dig med, hvis du snakker lidt med dem om det. 

Jeg synes, at du skal forsøge, om du ikke kan få gang i noget motion til at starte med. Hvis du bliver ved med at kaste op og tænke meget over din kost og din krop. Så vil mit råd være at snakke med din forældre om det, da de er tæt på dig i hverdagen og vil kunne hjælpe dig til daglig. 

Jeg hepper på dig. 

Kærlig hilsen BørneTelefonen. 

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat