Brev
Må min forældre bestemme hvad min tøj stil skal være?
Hej dreng på 15 år her.
Jeg vil bare lige kort spørge om, må mine forældre bestemme hvilket tøj jeg skal gå i og hvilket tøj jeg ikke skal gå?
Vil meget gerne have et svar.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Tak for dit brev og dit gode spørgsmål. Dine forældre må som udgangspunkt bestemme langt det meste, indtil du er fyldt 18 år. Men når det er sagt, så har du ret til at udtrykke din mening og de skal lytte til dig. Så måske kan man komme langt, hvis man har sine grunde og gode argumenter med sig.
Nu ved jeg jo ikke hvorfor du spørger, eller hvordan din situation ser ud. Men jeg vil alligevel sige, at det kan være et godt emne at tale med sine forældre om.
Man kan prøve, at tage en snak med sine forældre om f.eks:
Hvad er det for noget tøj, man gerne vil gå i? (vis dem nogle billeder)
Hvorfor er det tøj vigtigt? Er det prisen og kvaliteten, der gør tøjet godt? Er det et særligt mærke? Er det på mode? Er det anderledes - noget der gør, du skiller dig ud?
Man kan også undersøge, hvorfor ens forældre eventuelt er imod, det tøj man gerne vil have? Er tøjet er for dyrt? Har man selv penge til tøjet eller skal de betale? Hvis man selv tjener penge, kunne man måske aftale, at man selv bestemmer, hvad man bruger pengene på?
Det er ikke alle forældre, der ved hvor meget tøj betyder for ens identitet. Altså at det kan føles, som en del af hvem man er.
Men det er altid sundt at spørge sig selv, hvorfor tøjet er så vigtigt for en? De grunde man finder frem til, kan måske bruges i en snak med ens forældre.
De bedste hilsner
BørneTelefonen