må ikke være sammen med min venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år.

Mange tak for dit brev omkring dit forhold til din far og dine venner.

Sådan som du beskriver din far, så synes jeg han lyder til at sætte meget strenge regler for dig, hvis du ikke må gå ud hjemmefra eller må se dine venner. Det lyder også meget strengt hvis han skal bestemme hvordan dit hår skal klippes eller om du må gå på toilettet.

Det lyder til at din far har et stort ønske om at du klarer dig godt i skolen. Har du talt med ham om, at du klarer dig fint og at han ikke skal være bekymret? Og hvad siger han, hvis du taler med ham om, at du som 15 årig faktisk selv har ret til at bestemme hvornår du går på toilettet og krav på frihed til at komme hjemmefra og se dine venner?

Kan du tale med din mor om, at du synes din far er for streng overfor dig og du savner dine venner og gerne vil være sammen med dem?

Jeg vil råde dig til at tale med din mor og fortælle hende hvordan du har det. Du kan også overveje at vise din mor, det brev du har skrevet herind, så hun kan forstå hvordan du har det.

Du har ret til at have dine egne meninger og det er dig der bestemmer over din krop, fx hvornår du vil gå på toilettet. Danmark har skrevet under på det der hedder FNs børnekonvention, og i den står der en række grundlæggende rettigheder for børn, som vi i Danmark bakker op omkring. Du kan prøve at Google det og læse mere omkring de beskrevne rettigheder.

En af rettighederne er bl.a. retten til at udtrykke meninger (artikel 12 i FNs børnekonvention), med hvilken der menes,  at barnet har ret til at give udtryk for en mening og krav på at denne mening respekteres i overensstemmelse med barnets alder og modenhed.

Jeg synes, du skal starte med at tale med dine forældre om hvordan du har det, og forklare dem, at du har brug for at se dine venner. Fortæl dem at du har brug for at mærke. at du selv bestemmer nogle ting, nu hvor du er 15 år og at du nok skal passe din skole samtidigt.

Hvis ikke det hjælper at tale med dine forældre, så synes jeg du skal tale med en sød lærer om hvordan du har det derhjemme, da du har brug for hjælp til at få en bedre hverdag derhjemme. Måske kan læreren også berolige din far med at du klarer dig OK i skolen og han ikke skal være nervøs for dit faglige niveau?

Du må endelig også gerne ringe til Børnetelefonen på 116 111, Det er både gratis og anonymt at ringe til os og du kan få en  snak omkring hvad du ellers kan gøre for at få den rette hjælp, så du kan se dine venner  – og forhåbentlig få en bedre hverdag og et bedre forhold til din far.

Mange varme hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.