Må ikke tage på efterskole

Hej.

Jeg er en pige på 15 år.

Jeg ved ikke helt om jeg skal på efterskole, min skole syndes virkelig jeg burde.

Det er fordi jeg er meget asocial og snakker ikke med nogle, er meget genert, og kan ikke rigtig arbejde sammen med nogle.

Tænker selv det ville være godt at tage på efterskole, da jeg måske kunne blive mere social og få flere venner.

Men sagen er den, at min mor ikke vil have jeg tager på efterskole, hun vil savne mig alt for meget. Hun græder når vi snakker om det.

Ved overhoved ikke hvad jeg skal gøre.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Jeg kan godt forstå, at du er blevet lun på idéen om at komme på efterskole. Efterskoleophold kan være en rigtig god oplevelse. Og hvis du har lyst til at prøve det, er det ærgerligt, hvis du føler, at du ikke kan komme af sted, fordi din mor vil savne dig – hvis det altså er den eneste grund til, at det føles som om, det ikke kan lade sig gøre.

Har du og din mor talt om det mange gange? Har hun mon også hørt, at dine lærere i skolen har talt om, at efterskole måske lige ville være noget for dig? Måske har din mor brug for, at snakke med en af dine lærere om hvorfor det ville være fedt for dig at komme på efterskole? Måske kan du snakke med en af dine lærere om, om han/hun har mulighed for at tale med din mor?

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at tale om det, når din mor bliver ked af det. Det kan være, at du har lyst til at skrive et brev til hende? I brevet kan du forklare, hvorfor du føler, at det vil være godt for dig at komme på efterskole.
Det kan være, at hun ikke helt ved, hvordan du går og har det i skolen til daglig? Måske kan du også skrive, at du kommer hjem i mange weekender.

Hvis det er planen, at du skal flytte tilbage til din mor, når du har været på efterskole, kan du måske også minde hende om, at du jo kommer tilbage igen. Du flytter ikke hjemmefra. Du skal ’bare’ på efterskole.

Det kan være, at du kender nogen, som har været, eller som skal, på efterskole? Måske hjælper det din mor at høre om, at der er mange, der tager på efterskole?

Hvis du har brug for at snakke mere om det hele, eller hvis du f.eks. skriver et brev og gerne vil læse det op for nogen, før du giver det til din mor, er du altid velkommen til at ringe til os på 116 111 eller skrive til os på Chat eller SMS.

Jeg håber, at du får snakket med din mor igen, for det lyder som om, at du har rigtig meget mod på at skulle på efterskole - hold fast i det!

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.