Må ikke komme hjem til min mor

Hej børnetelefonen,

jeg er en pigen på 13 år som bor på opholdssted. Fordi der er karantæne på grund af Corona, må jeg ikke komme hjem til min mor og far.

Sidst jeg så min far var for en måned siden så jeg savner ham og havde glædet mig til at se ham. Jeg så min mor i mandags, Jeg ser hende hver anden weekend.

Jeg fik det at vide i dag kl 16:10, at jeg ikke må komme hjem. Jeg blev virkelig ked af det, og sur på min nye sagsbehandler, hun er en idiot.

Hjælp mig Tak

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

23. marts 2020

Kære 13 årige pige

Jeg kan virkelig godt forstå du er ked af det og sur, når du ikke kan se dine forældre. Og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med et svar.

Din sagsbehandler kan desværre ikke gøre noget ved det. Og det er rigtig trist! Lige nu må du nok prøve at være tålmodig, selvom det ikke er nemt.

De, der bestemmer i Danmark, prøver alt hvad de kan, for at undgå, at mange mennesker bliver syge på én gang. Det er derfor de har bestemt, at man skal blive der, hvor man bor, og ikke besøge andre.

Skoler og arbejdspladser, frisører og alle steder, hvor man møder mennesker, er lukket ned. Desværre også opholdsstedet, som du bor på. Jeg kan godt forstå, hvis det virker urimeligt, at du ikke må se dine egne forældre.

Det er lang tid du ikke har set din far, og jeg kan godt forstå du har glædet dig til det. Din mor ser du normalt hver anden weekend, men det bliver også anderledes i denne tid. Så hvad kan du gøre?

Jeg har nogle forslag til det, måske nogen du kan snakke med din sagsbehandler om. Og også gerne de voksne på dit opholdssted. De kan hjælpe dig med at snakke med din sagsbehandler.

1. Når du ikke kan få besøg af dine forældre, kan I så få lov til at snakke og være sammen på andre måder? Fx via skype eller facetime?
2. Kan du få lovning på ekstra besøg, når karantænen er ophævet? Sådan at du har noget at glæde dig til? Fx at din mor får lov at besøge dig 2 weekender i træk?
3. Kan du måske flere gange om ugen, få lov til at ringe til din mor og far, så I kan snakke sammen om hvordan I har det? Måske kan I snakke om, hvordan I får tiden til at gå, mens der er karantæne.

Jeg håber sådan, at dine voksne på opholdsstedet, giver sig god tid til at snakke med dig om, hvordan du savner din mor og far.

Du kan måske fortælle dem, at du har skrevet til os, og vise dem dit brev og mit svar. Så ved de, at du savner din mor og far.

Det kan også være de har nogle gode ideer til, hvordan du kan være i kontakt med dine forældre.

Du er meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller skrive på 116111, hvis du får brug for at tale med os.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.