Brev
Må forældre godt sige man skal betale noget
Kære børnetelefonen
Jeg er en dreng på13 år vi er lige flyttet og skal afvlevere nøglerne fra det gamle hus
Min mor siger at vis ik jeg kan finde min nøgle skal jeg betale 500kr for den
(har lige haft fødselsdag) men må hun godt sige det?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Dejligt, at du lige har haft fødselsdag - tillykke med det!
Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over, hvad forældre kan forlange, at du skal betale for. Normalt er alle almindelige hus udgifter forældrenes udgifter. Men alle familier har deres egne regler og opdragelsesmåder. Og i denne her situation, kan din mor godt bestemme, at du selv skal betale, hvis nøglen er væk. Men du har også ret til, at udtrykke din mening omkring, hvad du tænker.
Jeg tænker, at siden din mor siger du skal betale, så har hun sin egen grund til at sige sådan. Jeg vil foreslå dig, at tale med din mor igen og høre hende om, hvorfor hun beder dig om at betale nøglen. Min erfaring er, at man kommer rigtig langt med dialog.
Du kan forberede dig lidt inden snakken med din mor. Tænk over, hvorfor du tror, at din mor vil have, at du betaler for nøglen. Kan det være, at din mor allerede har betalt for en nøgle, der er blevet væk fra dig? Kan det være at din mor slet ikke har de penge og derfor ikke kan betale ejendomsselskabet? Tænk også over, hvorfor du ikke synes, at du skal betale. Det kan også være, at du kan tænke over en betalingsaftale med din mor, hvis du nu skal betale. Kan du måske betale lidt over tid? Eller måske gøre rent, lave mad eller noget andet, som betaling.
Måske kan du lave en aftale med din mor, hvor I bliver enige om, hvad der er rimeligt for jer begge.
Jeg vil ønske dig en god snak. Jeg håber, at I finder ud af noget sammen.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen