Ikke at dele en bætte vaseline

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Hvor er det godt, at du skriver til Børnetelefonen. Når jeg læser dit brev, kan jeg fornemme, at du er lidt forvirret og ked af, at din mor flippede helt ud og skældte dig ud. Det forstår jeg virkelig godt, at du bliver. Det er helt okay at blive ked af det. Det er en helt normal reaktion.

Du skriver, at du sagde nej til din søster, da hun spurgte om hun måtte låne noget vaseline fordi du har svært ved at låne ting der har været på andres læber. Det forstår jeg virkelig godt. Det er helt okay at sige fra på ting, som du ikke har lyst til at gøre. Det er faktisk super sejt, at du siger fra og siger nej. Godt gået.

Du skriver også, at din mor skældte dig ud fordi du sagde nej til at låne din søster noget vaseline. Og at du gerne vil have svar på om du har gjort noget forkert. Det har jeg lidt svært ved, at svare på fordi jeg ikke kender til hele situationen.

Men jeg kommer til at tænke på om du har snakket med din mor om det? Hvis ikke, kunne første skridt måske være at spørge din mor, om hvad det er, du har gjort forkert?

Hvis du vælger at tale med din mor, kunne du måske prøve at skrive et brev eller en mail til hende først. Det kan blive lettere at starte en samtale, når man har sendt en tekst, der forklarer dét, man har brug for at sige – eller spørge om.

I et brev eller en mail kan man forklare sig uden at blive afbrudt, og man kan læse teksten flere gange, inden man sender den afsted. Dét ved jeg føles lettere for nogle unge.

Du har allerede vist, at du er god til at tage en samtale op og stille spørgsmål, ved at skrive til Børnetelefonen. Det tænker jeg er en kæmpe styrke hvis du vælger at snakke med din mor og finde en løsning på problemet sammen.

Jeg håber du kan finde inspiration i mit svar. Uanset er du altid velkommen til at skrive til Børnetelefonen igen eller ringe til os på 116 111.

De bedste hilsner,

Børnetelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.