Livet føles fortabt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Hvor er det flot, at du selv tager ansvar for dit eget liv og ikke kun fortæller din mor om det, der foregår med din far, men også kommunen. Det er de færreste unge på din alder, der tør stå op for sig selv, som du har gjort. Derfor er jeg også sikker på, at det nok skal lykkes for dig at få ændret din livssituation i sidste ende.

Du skriver, at din sagsbehandler har fortalt, at du selv skal fremskaffe beviser for din fars overgreb. Men det er faktisk sådan, at sagsbehandleren skal reagere, selvom hun ikke har beviser på overgreb.

I dette tilfælde skal børnehusene faktisk indover og vurdere, hvordan de på bedst mulig måde kan hjælpe dig – for du skal have hjælp. Men det lyder til at sagsbehandleren ikke har handlet korrekt?

Jeg vil derfor anbefale dig at gøre brug af vores besidderordning. Du kan nemlig gennem Børns Vilkår få en bisidder, som kan hjælpe dig i møder med kommunen. Besidderen vil i dette tilfælde kunne støtte dig i at tage endnu en snak med din sagsbehandler. Bisidderen vil tage med dig til mødet i kommunen – og sikre at tingene foregår efter reglerne. Bisidderen er altså din støtte i forhold til at få sagt det, der er vigtigt for dig at sige og at støtte dig i at forstå og navigere i det, der sker på mødet og i din sag.

Jeg håber, at du har mod på at ringe herind og få en besidder. Det er ikke noget,  dine forældre skal give lov til, og besidderen vil ene og alene være på din side. Du kan læse lidt mere om vores besidderordning her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%c3%b8rnetelefonen

Vil du høre mere om hvordan en besidder kan hjælpe dig eller ønsker at få en for at få sat lidt mere skub i tingene, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller direkte til vores bisidderafdeling på 35 55 55 59. Du vil være anonym frem til, at du selv opgiver din anonymitet. Jeg tænker derfor, at det vil være en god idé at ringe lige meget hvad – om ikke andet bare for at få støtte og hjælp til den svære situation, du er i.

Jeg forstår godt, hvis du sidder med følelsen af at have lyst til at give op. Men jeg tænker også, at der er en grund til, at du skrev til os -  du tror et eller andet sted på, at tingene kan blive bedre. Det skal du holde fast i. Hold fast i at du har ret til en tryg opvækst! Ingen bør sove udenfor, fordi de føler sig utryg i deres eget hjem så derfor: Hold fast i, at du skal have lov til at føle dig tryg igen en dag. Du skal have et godt hjem.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?