Brev
Lillesøster har fået menstruation før mig
Hej
jeg er en pige på 14 år, og jeg fik min første menstruation for ca. et år siden og så gik der et halvt år før jeg fik menstruation igen, og jeg har ikke haft det siden.
(Jeg har på ingen måde været seksuelt aktiv, skal det lige siges.)
Jeg er vildt mange for om der er noget galt, og især fordi min lillesøster på 13 år allerede har fået det og hendes er allerede blevet reglmæssigt.
Kh K
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej K
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det er forvirrende at menstruationen kom og så forsvandt igen. Derudover kan jeg forestille mig, at det føles underligt, at din yngre søster nu har sin menstruation regelmæssigt, og at din menstruation for tiden ikke er der.
Selvom det kan virke mærkeligt, er det faktisk meget almindeligt i din alder at opleve, at menstruationen ikke er regelmæssig. Det er noget hormonerne i kroppen styrer. Derfor vil nogle piger opleve, at menstruationen kommer tidligt og hurtigt bliver regelmæssig, men andre vil opleve, at den kommer sent og at det tager tid før, den bliver regelmæssig. Der vil også være forskel på, hvor meget man bløder, og hvor mange dage menstruationen varer.
Udeblivende menstruation kan dog også handle om, at man har tabt sig meget eller i en periode føler sig stresset. Er der mon noget i dit liv, der gør at du føler dig presset? Har du ændret madvaner eller tabt dig? Hvis du ikke tænker, at det er tilfældet, tror jeg, at det blot er hormonerne i kroppen, der er årsagen til, at menstruationen ikke er kommet.
Hvis du stadig er bekymret eller usikker, tænker jeg, at det er en god ide at tale med skolens sundhedsplejerske eller egen læge.
Her i Brevkassen kan du finde andre pigers breve om menstruation. Måske kunne det være rart for dig at læse nogle af dem. Og på www.privatsnak.dk vil du også kunne læse mere om menstruation, hormoner og pubertet.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Kærlig hilsen
BørneTelefonen