Brev
lillebror
Hej brevkasse,
Jeg er en pige på 13, og jeg har to brødre på henholdsvis 9 og 3 år. Mine forældre er ikke skilt og på ydersiden ligner vi en førsteklasses kernefamilie og det siger mine veninder tit til mig og de synes jeg er skideheldig – nogengange har jeg lyst til at fortælle dem, hvad jeg fortæller til jer nu.
Min ældste lillebror, ham på 9, har haft nogle problemer: Han er meget følsom og kommer næsten grædende hjem hver eneste dag, på grund af små bagateller, som ikke ville gøre os andre kede af det, men som gør min lilllebror deprimeret.
Skolespsykologen har fortalt at han lider af et eller andet, som gør ham ekstra følsom. Det værste er at man far overhovedet ikke har noget medlidenhed for min lillebror. Hver gang han græder bliver min far meget vred og han er meget ubehagelig som sur – han råber ikke, men hvisker på sådan en klam måde, nogle meget grimme ting om, at min lillebror skulle tage sig sammen og “du skulle tilbage til børnehaven, sådan som du tuder, møgunge.”
Min mor bliver/er rasende på min far og jeg kan se i hendes blik at hun foragter ham. Men hun lader som om hun er glad osv og når min far får sine “anfald” kan jeg se, at hun har lyst til at råbe ad ham, men hun holder det inde, for jeg tror ikke hun vil skilles.
For selvom min far ofte bliver vred er det ham der klarer det hele i huset, fordi min mor også er gået ned med stress. Min mor kan simpelthen ikke klare sig uden min far. Når min lillebror kommer hjem grædende og min far har skældt ham ud sniger min mor sig altid op hos min lillebror og trøster ham.
Igår hørte jeg hende sige “Far mener ikke det han siger når han bliver sur. ” Og så sagde mine lillebror “jeg tror han hader mig” Og min mor sagde “Nej, han gør ej. Men hvis det er til noget trøst, så er du min yndlingsbarn. Du minder meget om mig”
Jeg ved ikke om hun sagde det, bare for at være sød eller om hun mente det. Men ligenu virker det som om at min far står på den ene side og er vred og min lillebror og mor står på den anden side og holder sammen. Og så står jeg, helt alene, med min 3 årige lillebror, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 13 årHvor beskriver du flot dit problem, og jeg sidder og tænker, at du nok har brug for støtte og hjælp fra en voksen, for det er alt for stort et problem at stå alene med.Jeg kan forstå på dit brev, at du føler dig klemt mellem din fars vrede og din mors tydelige foragt for denne vrede. Det er helt forståeligt, at det er rigtig svært, og du beskriver meget flot, at du føler, du står der helt alene og skal passe på din mindste lillebror. Oven i købet er der så din mors bemærkning om at din lillebror er hendes yndlingsbarn, som nu spøger i dine tanker.Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det, og at det fik dig til at føle dig udenfor. Jeg kender jo ikke din mor, men din teori om at hun nok har sagt det for at trøste ham, synes jeg lyder rigtig. Jeg gætter på, at din mor har været så fortvivlet over, at din bror ikke følte sig elsket af jeres far, så hun nok ville sige hvad som helst for at gøre ham glad igen..? Jeg tænker, der er rigtig meget i det her, hvor du føler et ansvar. Et ansvar i forhold til at stoppe din fars vrede, et ansvar i forhold til at få din mor til at sige noget og et ansvar nok primært i forhold tilbegge dine brødre, den ældste, der tydeligt mærkes af din fars vrede og den yngste, som du føler, du skal beskytte fra det hele. Det er for mig at se et alt for stort ansvar for dig at stå alene med, og jeg tænker også, at det slet ikke er dit ansvar. Du er et barn, og det er dine forældres ansvar at passe godt på alle deres børn – både dig og dine to brødre.Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du får mulighed for at tale med dine forældre om det her. Du kan eventuelt vælge et stille øjeblik, hvor du tænker en af dem vil lytte til, hvad du har at sige. Eller du kunne måske lægge en kopi af dit brev til BørneBrevkassen til dem, sammen med vores svar og skrive at du har brug for en snak..?Imidlertid tænker jeg også, at det kan være meget svært for dig at tale med dine forældre om alene, så måske du kan finde en anden voksen, der vil kunne hjælpe dig med at sige det til dine forældre? Det kan være en lærer eller måske den skolepsykolog, der kender din bror? Det kan også være en nabo eller et andet familiemedlem?Når jeg læser dit brev, så synes jeg, det lyder som om begge dine forældre for tiden slet ikke har noget overskud. Du skriver selv at din mor er stresset og at hun er afhængig af din far. Din fars reaktioner overfor din bror kunne også godt tyde på, at han er overbelastet. I hvert fald er det slet ikke i orden, at han er så grov over for din bror, så jeg tænker faktisk, det ville være godt, hvis nogle andre voksne fik øjnene op for, at jeres familie måske har brug for lidt støtte i øjeblikket...Det kan under alle omstændigheder være rigtig svært at få sagt og måske endnu mere, fordi andre ser jer som en rigtig kernefamilie? Måske du vil kunne øve dig i at forklare det til en voksen ved at kontakte BørneTelefonen eller BørneChatten. Her sidder der voksne i den anden ende, der meget gerne vil lytte og forsøge at hjælpe dig på vej.Jeg håber, du finder frem til en, der kan hjælpe dig og vil lytte til dig. Du er så god til at beskrive det, og jeg synes ikke, du skal stå alene med så stort et ansvar.Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.